Ik heb bij wat spullen, waaronder een politie sabel dit nestel gekregen. Heel misschien is hij van de politie, maar die zijn meestal wit geloof ik.
Heeft iemand een idee hoe oud hij is en waarvan hij is?
Alvast bedankt!
Frank
Nestel zwart/zilver met fluit van politie?
- bandit
- Lid
Nestel zwart/zilver met fluit van politie?
Laatst gewijzigd door bandit op 23 feb 2012, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- michiel01
- Lid
Re: Vangsnoer zwart/zilver met fluit van politie of leger?
Hallo Frank,
Lijkt me een pre 1940 (bereden) politie snoer. De fluit hoort er volgens mij niet aan, althans, ik heb een foto van mijn overgrootopa met een dergelijk snoer. Daar zit geen fluit aan, de fluit lijkt me overigens een correct exemplaar. Zeer nette set.
Heb je een foto van het sabel?
Lijkt me een pre 1940 (bereden) politie snoer. De fluit hoort er volgens mij niet aan, althans, ik heb een foto van mijn overgrootopa met een dergelijk snoer. Daar zit geen fluit aan, de fluit lijkt me overigens een correct exemplaar. Zeer nette set.
Heb je een foto van het sabel?
- bandit
- Lid
Re: nestel zwart/zilver met fluit van politie of leger?
Hallo,
Dit is het sabel. Daar weet ik eigenlijk ook nog weinig van. Ik heb op internet gelezen dat dit het model is voor politie te fiets, omdat de schede geheel van metaal is. Qua de exacte leeftijd heb ik geen idee. Ik las dat ze van 1920 tot 1970 gemaakt zijn, maar hij moet toch haast precieser te dateren zijn?
Hij zat bij de nestel, dus dan zou je verwachten dat ze misschien van dezelfde persoon zijn. Er zat ook een stormdolk bij, maar daar heb ik al genoeg info van gevonden. Er staan op het sabel 4 serienummers, waarvan er 3 zijn doorgestreept.
Nou ken ik serienummers van andere legers, maar waren dit ook de eerste 4 cijfers van iemand zijn nummer?
Hier las ik het:
http://www.sabels.net/index.php?option= ... &Itemid=18
Dit is het sabel. Daar weet ik eigenlijk ook nog weinig van. Ik heb op internet gelezen dat dit het model is voor politie te fiets, omdat de schede geheel van metaal is. Qua de exacte leeftijd heb ik geen idee. Ik las dat ze van 1920 tot 1970 gemaakt zijn, maar hij moet toch haast precieser te dateren zijn?
Hij zat bij de nestel, dus dan zou je verwachten dat ze misschien van dezelfde persoon zijn. Er zat ook een stormdolk bij, maar daar heb ik al genoeg info van gevonden. Er staan op het sabel 4 serienummers, waarvan er 3 zijn doorgestreept.
Nou ken ik serienummers van andere legers, maar waren dit ook de eerste 4 cijfers van iemand zijn nummer?
Hier las ik het:
http://www.sabels.net/index.php?option= ... &Itemid=18
Laatst gewijzigd door bandit op 22 feb 2012, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- bandit
- Lid
Re: Vangsnoer zwart/zilver met fluit van politie of leger?
De maker. (ik dacht daardoor eerst dat het een Duits sabel was
)
Edit: ik ben er op attent gemaakt dat het sabel via het makerlogo te dateren is. Zie foto. Hij is dus van 1934-1935.
Ik las trouwens dat dit sabel voor politie te fiets was, omdat de schede van metaal is en niet van leer. Had de bereden politie dan ook zulke sabels?

Edit: ik ben er op attent gemaakt dat het sabel via het makerlogo te dateren is. Zie foto. Hij is dus van 1934-1935.
Ik las trouwens dat dit sabel voor politie te fiets was, omdat de schede van metaal is en niet van leer. Had de bereden politie dan ook zulke sabels?
-
- Lid
Re: Nestel zwart/zilver met fluit van politie?
Op de foto's die je plaatst zie ik toch echt een leren schede. Is dit het zwaard wat je hebt of foto's van het internet?