Nederlandse helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Nederlandse helm

Bericht door Kugelblitz »

Mannen,

Wat is dit precies voor Nederlandse helm? Vanwaar de zwarte kleur en waarom geen helmplaat?
Geen sporen van de helmplaat te bekennen en ook geen groene verf te zien onder de zwarte...

Komt van een verzetsstrijder, maar heb er verder geen info over. Wat is de waarde van een dergelijke helm, aangezien ik hem wil verkopen!

Afbeelding

Afbeelding

Groet en dank, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Nederlandse helm

Bericht door panzer lehr »

Misschien is die gebruikt door de LBD. :?:
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse helm

Bericht door dutchhelmets »

Het is een oorlogse aanmaak. Aan het binnenwerk te zien, schat ik dat deze rond '43 is samengesteld.
Gedurende de bezettings jaren heeft Verblifa gewoon doorgeproduceerd. Helmen werden verkocht aan civiele instanties, particulieren, overheids organisaties (gemeentewerken, LBD'n, Politie, enz...), Duits gezinde organisaties (schutzmanschaft, luftschutz, Roemenie, enz), enz, enz, enz.....
Zowel de m34 helmen alsook de 'naar model KNIL" werden geproduceerd. Er zijn ook da varianten zonder omvelzing. Deze helmen worden ook wel Halzensnijders genoemd.
Helmen uit de bezettingsjaren werden nooit voorzien van een helmplaat. De enige uitzondering zijn de kleine leveranties in '41-'42 aan de Marechaussee (toen al Staatspolitie). Deze hadden conform de voor-oorlogse contract wel een helmplaat!
panzer lehr schreef:Misschien is die gebruikt door de LBD. :?:
Dit kan dus niet vastgesteld worden. Je zou toch echt de achtergrond moeten weten! Deze helmen zijn door een zeer grote groep mensen uit allerlei organisaties gebruikt.

Waarde is naar mijn mening rond de €30,-. Deze helmen zijn niet zo geliefd. Ze worden de laatste tijd vaak gebruikt voor ombouw naar een voor-oorlogse model wat natuurlijk zonde is!
Wat weet je van de achtergrond van deze helm?

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Kugelblitz »

Dank voor de reactie!
De helm zou van een verzetsstrijder uit Haarlem komen, waarvan ik de achternaam ook ken, maar die publiceer ik hier niet.

Maargoed, zoiets kan ik natuurlijk niet met documenten onderbouwen, aangezien ik geen andere items van deze man heb en hem zelf ook niet kende aangezien hij overleden is. De familie wist enkel te vertellen dat hij in het verzet zat.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie