Warschauschild

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Warschauschild

Bericht door Memory »

Hallo Allemaal,

Ik ben niet helemaal wegwijs in Duitse Militaire onderscheidingen, vandaar dit topic
Afgelopen week kreeg ik een russisch Parachutisten uniform binnen, ik controleer altijd even de zakken en nu vond ik dit in een zak...
Ik heb al even gezocht, en nu kwam ik niet verder dat hij dus nooit officieel is uitgereikt maar er wel officiële exemplaren zouden bestaan...

Ik vermoed dat het een repro is, omdat ik nergens markeringen vond...
kan iemand mij vertellen waar ik dit allemaal aan kan herkennen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast Bedankt,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Warschauschild

Bericht door Glenn »

Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Warschauschild

Bericht door Memory »

Dank Glenn, 99.99 repro dus, jammer dat er geen foto staat van de sluiting,mdan kon ik misschien uitsluitsel hebben..
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Warschauschild

Bericht door Jan Klaassen »

Het zou in ieder geval nooit als origineel verkocht of gekocht kunnen worden, simpelweg niet te bewijzen.
Wel leuk dat je spul vindt in jaszakken; altijd nakijken dus ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Warschauschild

Bericht door koe op zolder »

Is het Russische parachutistenpak een mabuta? Die zijn gaaf!
Ik heb welleens gelezen dat deze schildjes inderdaad gemaakt zijn, maar dat de fabriek gebombardeert werd en vrijwel de gehele productie vernietigd is. Dit schild lijkt me repro of misschien wel fantasie.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Warschauschild

Bericht door Memory »

Nee,daar heb je gelijk in...
Het is het inderdaad waard zakken na te kijken, je vind nog wel eens iets ;)

Eens kijken wat ik ermee doe ;)

@koe op zolder, het was geen mabuta, foto van dit pak staat wel in het offtopic gedeelte van de DDR, mijn para pakkie is van rond 1960...

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Warschauschild

Bericht door davy »

Typisch sluithaakje van een Souval-fake.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Warschauschild

Bericht door Memory »

Dank Davy, dan heb ik zekerheid!

De rest ook nogmaals bedankt!
Ik heb weer wat geleerd...

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Warschauschild

Bericht door Jabnus »

100% zeker repro.
Jan Klaassen schreef:Het zou in ieder geval nooit als origineel verkocht of gekocht kunnen worden, simpelweg niet te bewijzen.
Dat kan wel, er is welgeteld EEN origineel exemplaar bekend in de verzamelwereld. Dat schild kwam oorspronkelijk uit de Doehle collectie, in de Klietman collectie en zit nu in de Ailsby collectie. Dat schild is echter heel anders van opzet van dit exemplaar (bijveoorbeeld hol aan de achterkant).
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Warschauschild

Bericht door Jan Klaassen »

Dit specifieke geval zou nooit als origineel verkocht kunnen worden; dat originele exemplaar heeft dan waarschijnlijk een hoop paperassen eromheen om 'm toch echt als origineel te kunnen verkopen?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Warschauschild

Bericht door puck »

Dit schild staat ook in het boek " armschilde der Deutschen wehrmacht " van Uwe Lautenschlager
Het schild heeft inderdaad niet bestaan tijdens de oorlog maar zijn in alle gevallen na de oorlog gemaakt .
Alle afgebeelde schilden in het boek hebben gaatjes langs de rand om het schild te bevestigen , schilden van dit type met speld komen er niet in voor.

Mvgr Puck
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Warschauschild

Bericht door Jabnus »

Ben momenteel niet huis en kan niet bij mn boeken, maar het schild heeft wel degelijk bestaan. Als ik me niet vergis is in december 1944 de productie opgestart maar werd de productieplaats toen vernietigd. Een mal (matrix) heeft het overleefd en bevind zich nu via voorheen de Klietman collectie in de Ailby collectie.
puck schreef:Dit schild staat ook in het boek " armschilde der Deutschen wehrmacht " van Uwe Lautenschlager
Het schild heeft inderdaad niet bestaan tijdens de oorlog maar zijn in alle gevallen na de oorlog gemaakt .
Alle afgebeelde schilden in het boek hebben gaatjes langs de rand om het schild te bevestigen , schilden van dit type met speld komen er niet in voor.

Mvgr Puck
Het boek van Lautenschlager ken ik helaas (nog) niet, maar ik vrees met grote vrezen als daar andere exemplaren instaan. Alle exemplaren met gaatjes ter bevestiging zijn evenzeer reproducties als alle versies met spelden, op stof of in welke andere vorm dan ook. Er bestaat maar EEN origineel schild in de wereld. Dat is ontzettend zwaar (veel zwaarder dan je zou verwachten) en hol aan de acherzijde. De details daarvan zijn ook niet zo scherp als dat je bij veel van de namaaksels terug ziet.

mvg,
Gaston
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Warschauschild

Bericht door koe op zolder »

Hier had ik mijn info vandaan.
Het afgebeelde exemplaar is dus ook een repro?
http://www.germandaggers.com/Gallery/AS.php
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Warschauschild

Bericht door Memory »

Dank heren,

Ik ben weer een stuk wijzer! Denk dat ik deze de collectie maar uit knikker, ik verzamel geen repro.
Vraag me alleen af hoe hij in een Russisch Para uniform komt, maar ach, heb wel eens gekkere dingen meegemaakt...

Nogmaals mijn dank,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Warschauschild

Bericht door puck »

Jabnus schreef:Ben momenteel niet huis en kan niet bij mn boeken, maar het schild heeft wel degelijk bestaan. Als ik me niet vergis is in december 1944 de productie opgestart maar werd de productieplaats toen vernietigd. Een mal (matrix) heeft het overleefd en bevind zich nu via voorheen de Klietman collectie in de Ailby collectie.
puck schreef:Dit schild staat ook in het boek " armschilde der Deutschen wehrmacht " van Uwe Lautenschlager
Het schild heeft inderdaad niet bestaan tijdens de oorlog maar zijn in alle gevallen na de oorlog gemaakt .
Alle afgebeelde schilden in het boek hebben gaatjes langs de rand om het schild te bevestigen , schilden van dit type met speld komen er niet in voor.

Mvgr Puck
Het boek van Lautenschlager ken ik helaas (nog) niet, maar ik vrees met grote vrezen als daar andere exemplaren instaan. Alle exemplaren met gaatjes ter bevestiging zijn evenzeer reproducties als alle versies met spelden, op stof of in welke andere vorm dan ook. Er bestaat maar EEN origineel schild in de wereld. Dat is ontzettend zwaar (veel zwaarder dan je zou verwachten) en hol aan de acherzijde. De details daarvan zijn ook niet zo scherp als dat je bij veel van de namaaksels terug ziet.

mvg,
Gaston

Ik denk dat je mijn bericht niet hebt gelezen of begrepen .
Er is al geschreven dat de schilden van na de oorlog zijn en niet tijdens de oorlog zijn geproduceerd.
Wat Uwe Lautenschlager betreft die is al jaren hoofdredacteur van het Duitse blad Internationaal militaria magazine en heeft al zeer veel publicaties op zijn naam staan .
Ik twijfel dan ook niet aan zijn onderzoek en publicaties.
En een mal is nog geen schild , het is dan ook niet bewezen dat er werkelijk schilden zijn geproduceerd.

Mvgr.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Plaats reactie