asjemenou schreef:De granaathulzen zijn van messing neem ik aan? Deze kun je schoonmaken met water met daarin opgelost groene of zachte zeep en een borstel. Uiteraard geen staalborstel. Voor het gat van de ontsteking kan je een tandenborstel gebruiken.
Gebruik geen koperpoets, slijppoeders of polijstborstel. De granaathulzen zullen hiervan wel gaan glimmen maar ze laten ook krassen na.
Bedankt voor de aanvulling Ammo. Hoe is de mengverhouding van het water met het citroenzuur welke jij dan gebruikt? Gebruik je dan een bekend afwasmiddel met citroenzuur of enkel alleen citroenzuur? Ik hoor ook weleens dat mensen een soda oplossing hiervoor gebruiken. Zelf ben ik altijd super voorzichtig met dit soort middelen. Heb jij hier ervaring mee? Mijn methode is misschien wat meer bedoelt voor de kleinere messing/koperen objecten.ammo schreef:Totaal niet mee eens , hulzen in deze staat krijg je er niet meen schoon, en ik spreek uit ervaring.
Ik heb honderden hulzen/patonen schoon gemaakt.
De hulzen eerst in een bak water met een citroenzuur oplossing leggen, tot ze schoon zijn, dan met staalwol,
naschuren.Krassen zie je niet , omdat er toch op deze hulzen veel krassen zitten(door gebruikt, vervoer enz).
Om de glans er weer af te krijgen, boven een bak amonia hangen, (een paar minuten), wel de bak afsluiten van de bovenkant.
en je heb weer een mooie patina op de hulzen.
Hoe doe jij dat met de ammonia, ik neem aan dat je dit buitenshuis doet?
De veldfles en de deksel van het etensketeltje lijken mij niet Russisch. Gelet op de plaats (land) waar je de spullen hebt gevonden lijkt het mij meer voor de hand liggend dat de onbekende objecten van Joegoslavische makelij zijn.Viper76 schreef:Hierbij nog een veldfles. Is niet compleet en heeft geen markeringen. Graag identificatie van de fles.