Eén van de blanke wapens welke ik recentelijk onder handen heb genomen is, naar het lijkt, een Italiaanse (parade)dolk. Mijn kennis v.w.b. WO2-materiaal beperkt zich echter tot Duits, VS en deels GB dus hierom vraag ik ik jullie hulp om betreffend stuk te identificeren. Het interessante is dat de dolk is voorzien van inscripties welke mogelijk iets over de herkomst kunnen zeggen.
Dit is de dolk in kwestie Helaas is de schede verroest maar ik vermoed dat de org. kleur zwart moet zijn geweest
Zijde 1 van het stuk. In het aluminium handvat aan deze zijde valt het volgende te lezen: "ROMA", ""CR" en vertikale richting tegen de stootplaat "1941 XIX"
Zijde 2 van het stuk Ik kan alleen de gravure van een palmboom herkennen.
Ïk kan alleen maar een grote gok doen: eigenaar was geplaatst bij de Roma-divisie(?), gestationeerd op Kreta (CR en palmboom) en dit in 1941 (XIX is de fascistische aanduiding voor 1941)...
Kan iemand meer licht schijnen op de afkomst van deze dolk? Ik had de vraag al een paar maanden eerder uitgezet op enkele, internationale WO2-verzamelaars-fora maar heb tot dusver geen enkele reaktie mogen ontvangen