Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Bericht door michiel01 »

Zoals de titel al zegt, Nederlandse schaal met een Duits binnenwerk.

de Lederen riem is los geweest, zo te zien zijn er drie stukken vilt ingezet tesamen met een Duits binnenwerk.

Iemand dit ooit eerder gezien?
Bijlagen
IMG_7368.JPG
IMG_7325.JPG
IMG_7324.JPG
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Bericht door michiel01 »

nog een aantal foto's.
Bijlagen
IMG_7371.JPG
IMG_7370.JPG
IMG_7369.JPG
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Bericht door zjopske »

Ik meen dat er gisteren eentje afliep op ebay, die ook een Duits binnenwerk had. Helaas krijg ik hem niet zo snel gevonden.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Bericht door Edgar »

Lijkt mij een Roemeense helm, geleverd door Nederland, die naoorlogs is doorgebruikt in het Roemeense leger (en die grasgroene kleur heeft gekregen).

Niet veel soeps meer dus helaas.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Bericht door michiel01 »

thanks,

zal hem qua kleur eens naast NLD leggen. Zijn die Roemeense helmen nog gemerkt oid?
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Bericht door dutchhelmets »

Het is een Roemeense helm. Om welke model het precies gaat kan ik zo niet zeggen. Gedurende de oorlog zijn vele helmen voorzien van andere binnenwerken. Ik heb werkelijk waar de meest gekke combinaties in mijn hand gehad!

Het zou om een voor-oorlogse geleverde exemplaar kunnen gaan waarvan de binnenwerk is vervangen gedurende de oorlog. De helmschaal zal dan een zwarte ronde stempel moeten hebben in de binnenzijde (achterkant) van de helmbolling.
Het zou ook om een m39/42 kunnen gaan wat in 1942 is geleverd met origineel geplaatste binnenwerk (kan ik zo niet zien). Binnenwerk is wel origineel oorlogs aangezien ik een deel van een ADMIS stempel kan zien op een van de foto's.

Helm zou na-oorlogs kunnen zijn gebruikt, maar deze heeft niet de na-oorlogse configuratie. Na-oorlogse gereviseerde helmen hebben een andere kleur. Deze helmen kom je wel veel tegen.
ITT wat anderen zeggen zijn deze oorlogse helmen wel degelijk de moeite waard om goed te bewaren. Je ziet ze steeds minder! Wees er zuinig op.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Bericht door asjemenou »

dutchhelmets schreef:ITT wat anderen zeggen zijn deze oorlogse helmen wel degelijk de moeite waard om goed te bewaren. Je ziet ze steeds minder! Wees er zuinig op.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan. In Roemenië zijn er genoeg WOII verzamelaars die nog zo'n helm zoeken. Er bestaat overigens een Roemeens militair historisch forum welke Engelstalig is, zie; http://www.worldwar2.ro/forum/ . Je zou de foto's van de betreffende helm ook eens op dit forum kunnen plaatsen. Er zitten op dit Roemeense forum genoeg kenners waaronder ook iemand van een Roemeens legermuseum. Wie weet wat deze mensen over de helm kunnen vertellen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Bericht door michiel01 »

thanks heren! Info waar ik zeker wat mee kan. De helm komt uit Duitsland ik had al een beetje het vermoeden dat het om een Roemeen ging. Mensen met meer verstand van NLD militaria zeiden dat het een Nederlander was (op basis van een foto van enkel de buitenkant) maar goed, Roemeens is goed. Hij krijgt een net plekje en zal op het Roemeense forum eens een balletje opgooien.

Een blijvertje dus.
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Bericht door koe op zolder »

Nette aanwinst michiel! :yes:
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse helm, Duits binnenwerk

Bericht door Edgar »

Je ziet deze nog geregeld. Hier zegt zelfs een Roemeen zelf dat ie na de oorlog gerepaint is.

http://www.ebay.com/itm/WW2-ROMANIAN-RO ... _586wt_932
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie