Fiets WO2 ???

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Fiets WO2 ???

Bericht door Viper76 »

Hallo Forum leden,
Ik heb eerder een topic geplaatst genaamd "Schuurvondsten" van 30 mei jl. Nu ben ik weer terug in Kroatië en ben nog eens gaan zoeken. Ik heb nu deze fiets gevonden. Ik vraag me nu af of deze ook uit de WO2 komt. Hij heeft een aantal kenmerken waarvan ik denk dat het mogelijk zou kunnen. Het zadel is voorzien van jute. Hij heeft een leren reparatie setje aan het frame. Achterkant is gemerkt "Torpedo". De Dynamo is van het Duitse merk "Hackel". Nu is het vaak dat fietsen onderdelen hebben van Duitse makelij maar aangezien ik ook al eerder uit de zelfde schuur Duits WO2 heb gevonden heb ik nu mijn twijfels. Graag jullie mening over deze vondst.

P.s. Ik kan later nog wat betere foto's maken aangezien ik de fiets nog niet officieel in bezit heb :)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fiets WO2 ???

Bericht door Jan Klaassen »

Hmm, het lijkt me erg moeilijk (zo niet onmogelijk) om zeker te weten of deze fiets "uit WO2 komt". Die was voor Kroatie van 1941-1945, waardoor de kans natuurlijk niet zo groot is... Kan er net zo goed 1 uit 1939 of 1946 zijn, wie weet?
Sowieso is het met civiele fietsen van weinig belang, tenzij je die voor bijvoorbeeld een diorama zou willen gebruiken...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Fiets WO2 ???

Bericht door Edgar »

Ik zou zeggen, kijk eens of je een datum op de wielnaven kan vinden. Dan weet je in elk geval hoe oud die zijn ;)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Fiets WO2 ???

Bericht door Glenn »

Hm Torpedo.
Het is een Duitse fiets...althans dat onderdeel toch.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Fiets WO2 ???

Bericht door Erik S. »

Het is een Duitse fiets met een kenmerkend Miele Wittkop zadel waarvan het dekje veranderd is. Het is geen militaire aanmaak fiets. De fiets kan wel militair gebruikt zijn.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Fiets WO2 ???

Bericht door Viper76 »

Iedereen alvast bedankt voor de reacties en het meedenken. Ik had vandaag de fiets even afgesopt en heb nog meer aanwijzingen gevonden op de achternaaf. Ook op het frame van de fiets vond ik nog de originele belettering terug. Alleen de letter "W" kwam ik tegen en ook de letter "W"als logo onder de koplamp. Op de naaf stonden Initialen en een vervaagd logo van een vleugel van vermoedlijk een adelaar. Ook had ik het framenummer gevonden op het frame onder het zadel. Nu had ik daar foto's van gemaakt en deze gemaild naar Antiekefietsen.nl: Hieronder zie je het antwoord:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoi,
OP de eerste foto staat een W en daarachter Wa. Daar stond ooit Wanderer.
Het zou dus een Wanderer kunnen zijn.
Op de achternaaf staat nog het oude logo (zonder rondje eromheen). Dan is ie
van voor 1931.
De cijfers 25 duiden op het jaar 1925. De fiets zou dan even oud of
misschien een jaar ouder kunnen zijn. Het nummer van het frame is van 1940
of 1941. (zie bijlage)
Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat een soldaat de fiets heeft
achtergelaten.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Al met al toch een leuke vondst vind ikzelf en mogelijk ook nog gebruikt in WO2 maar daar zullen we wel nooit achterkomen :)



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie