Beginnen met militaria verzamelen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Pillow
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2012, 15:08

Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door Pillow »

Hallo,

Sinds een jaar of 2 sta en ga ik geregeld naar rommelmarkten. Ik kom vaak iets van militaria tegen en begin stilletjes aan de microbe te pakken te krijgen en zou graag een collectie willen aanleggen. Zowel voor verzameling en eventueel te ruilen/verkopen,... Mijn kennis is nog wel wat beperkt en op rommelmarkten kan ik heel moeilijk echt en vals van elkaar onderscheiden. Ik ben namelijk niet geinterseert in valse decoraties. Kan iemand mij tips geven? Hoe zijn jullie gestart, eventueel handige sites, tips om echt en vals te onderscheiden?

Alvast super bedankt!
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door Danielcollector »

Boeken kopen/lezen over echte en neppe items en op sites als deze vragen als je online iets wil kopen, en als je militaria op een beurs of rommelmarkt ziet en je weet het echt niet maar het ziet er wel goed uit, moet je soms gewoon de gok wagen vind ik.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Pillow
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2012, 15:08

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door Pillow »

Een gokje zal ik inderdaad wel eens moeten wagen maar voor een slordige 80 euro bijvoorbeeld vind ik dat in het begin nog wat riskant aangezien ik nog student ben. aan te raden boeken?
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door Danielcollector »

ja maar boeken kosten ook al snel 75-100 als je een boek wilt met bijvoorbeeld alle soorten duitse uitrusting.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door Haplo »

Ja dat klopt.
Maar van een boek weet je tenminste wat je koopt.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door sobel »

liever 200 euro investeren in boekwerk dan voor 500 euro spul kopen dat uiteindelijk nep blijkt te zijn.

Vergeet niet dat bij Militaria ALLES word nagemaakt.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Pillow
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2012, 15:08

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door Pillow »

Het is mij inderdaad ook al opgevallen dat tegenwoordig alles wordt nagemaakt. Daarmee wil ik er zeker van zijn geen kat in een zak te kopen. Ik denk trouwens dat je tegenwoordig op rommelmarkten vooral fake zal tegenkomen als je sommige prijzen ziet. De vraag die ik mij dan altijd stel is het goedkoop omdat het fake is, of omdat de eigenaar er niets van weet ( bvb op zolder gevonden heeft) maarja ze kunnen u alles wijsmaken tegenwoordig:)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door johan willaert »

Leg contact met andere meer ervaren verzamelaars en ga SAMEN naar beurzen en markten...
En leer van hen!
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door sobel »

Ieder item word natuurlijk op een andere schaal nagemaakt, bepaalde duitse spangen worden ongetwijfeld meer gereproduceerd als bijvoorbeeld een duits flesje voor wapenolie (ik noem maar wat), met wat basiskennis kom je natuurlijk al een heel eind :). Daarnaast is het kopen van een kat is de zak natuurlijk ook een leermomentje, zolang je maar niet voor teveel geld het schip in gaat :p


sobel
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door Danielcollector »

of je gaat gewoon naar professionele beurzen en bijeenkomsten,dan weet je in ieder geval zeker wat je koopt! In duiven bijvoorbeeld, elke laatste zaterdag van de maand beurs.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door sobel »

Danielcollector schreef:of je gaat gewoon naar professionele beurzen en bijeenkomsten,dan weet je in ieder geval zeker wat je koopt! In duiven bijvoorbeeld, elke laatste zaterdag van de maand beurs.

Deze snap ik niet echt.

Professionele beurzen? Een beurs is een beurs lijkt me, en ook op beurzen is meeer dan zat troep te vinden! het ENIGE verschil is dat je op beurzen objecten met eigen ogen kan bekijken (maar dat kan op een rommelmarkt natuurlijk ook).
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door Danielcollector »

op beurzen zeggen ze er wel bij of het echt of nep is,dat is voor mij het verschil.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door sobel »

En ik denk dat je juist daar de fout in gaat, je kan niet zomaar afgaan op de praatjes van een verkoper. Integendeel zelfs, als je dat zou doen dan heb ik je binnen notime een collectie met brol, verkopers willen verkopen! Daarvoor zijn het verkopers ;). Ik heb in het verleden gigantisch vaak meegemaakt dat een verkoper overtuigend zegt dat iets origineel is maar dat in feite helemaal niet blijkt te zijn :) vertrouw enkel je collega verzamelaars, je naslagwerk en jezelf!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door Danielcollector »

hm ik denk dat u daar een puntje heeft ja :P
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Beginnen met militaria verzamelen

Bericht door Danielcollector »

in dat geval zet ik meteen een verwuntenabzechen erop die ik voor 23 euro had gekocht op een beurs.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Plaats reactie