Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Brenkist is inderdaad na wo2.
Ik heb ze wel eens met stalen handvat gezien maar dat is een geheel ander model.
Over het algemeen moet je ze hebben met webbing handvat.
Laatst gewijzigd door Haplo op 10 nov 2012, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn vermoeden is dat een aantal van deze objecten na de oorlog Nederlands zijn doorgebruikt. Ik herken er een aantal van.
De Bren magazijnkist in de eerste fotoserie lijkt mij sowieso Nederlands doorgebruikt gelet op het opschrift op de kist. De Brengun is tot in de jaren tachtig in ieder geval in reserve gehouden door het Nederlandse leger dus ook de magazijnkisten lijkt mij zo.
Object 4. Lijkt op het kookstel wat wij vroeger gebruikten op de camping. Het zou een WOII productie kunnen zijn. Staan er Waffen Ambt stempels op o.i.d.?
Object 5 is een Britse Fullerphone Mk IV. Na de oorlog in het Nederlandse leger doorgebruikt.
Object 6 is een Britse veldtelefoon, een Telephone set "H" Mk III. Dit model had geen inwendig batterijcompartiment en behoorde te worden aangesloten op een (mobiele) telefooncentrale. De handset op de foto behoort niet bij dit type veldtelefoon. Ook deze veldtelefoons zijn na de oorlog door het Nederlandse leger doorgebruikt.
Object 7 lijkt mij ook Brits, gelet op de aansluitpunten voor de bedrading. Het kan een component zijn van bijvoorbeeld een telefooncentrale.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
bedankt asjemenou, ik zal voor object vier zo spoedig mogelijk kijken of er stempels of iets op staan. heb dat ding namelijk nu niet bij huis, maar ik laat het weten. Bedankt voor de andere determinaties!
Nog even terugkomend op de Brengun magazijnkist. In dit topic wordt al eerder gesproken over de handgreep van de Brengun magazijnkist. Een Brengun magazijnkist met een metalen handgreep zoals jouw exemplaar is volgens mij ook naoorlogs. Als ik WOII fotomateriaal bekijk dan hebben de magazijnkisten op deze foto's allen een webbing handgreep zoals de onderste magazijnkist op de foto deze heeft. Er zouden ook magazijnkisten bestaan met een lederen handgreep maar deze heb ik zelf nooit gezien.
De bovenste magazijnkist op de foto heeft dezelfde handgreep als jouw exemplaar en is afkomstig van het naoorlogse Nederlandse leger. De magazijnkist heeft dan ook een mooi NATO groen kleurtje. Zoals eerder gezegd is de Brengun lang door het Nederlandse leger gebruikt. In een KL handboek voor het kader uit 1988 wordt de Brengun zelfs nog beschreven.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!