Darkman schreef:Hoezo zou een verkoper een verhaal verzinnen bij een bieden vanaf € 1 veiling over de tekst Maastricht. Wat is de toegevoegde waarde hiervan?
Foto heb ik trouwens gewonnen voor € 1
Koper verkoopt hoofdzakelijk militariafoto's dus lijkt me niet dat hij dit uit zomaar zou verzinnen.
Dat hoeft ook niet expres zo te zijn. De verkoper kan wel al jaren in z'n hoofd hebben dat die foto in de buurt van Maastricht moet zijn gefotografeerd! Ik heb op die manier een foto van Nederlandse Wielrijders die lekker aan het poedelen zijn in het Uddelermeer. De bezitter van de foto wist mij bij hoog en laag te vertellen dat de foto in 's Hertogenbosch was gemaakt bij de IJzeren Man, hetgeen logisch klinkt. Dat meertje ligt dichter bij de kazerne van de Wielrijders (Isabellekazerne, 's Hertogenbosch) dan het Uddelermeer. Een fotoserie echter in het infanteriemuseum liet nagenoeg dezelfde foto's zien en die waren echt bij het Uddelermeer!
En zo zijn er meer voorbeelden. Geen opzet, maar gewoon vriendelijk de info erbij vertellen die bij de verkoper bekend is. En dat hoeft niet noodzakelijkerwijs de juiste info te zijn!
MAAR!
Ik zie nu op de eBay-advertentie dat de tekst "Marktplatz - Maastricht" onderop de foto staat. Dat had je kunnen vermelden! Tenminste, als die tekst ook echt op de foto staat.
Maastricht heeft een Marktplatz, maar daar wordt sinds midden 16e eeuw niet meer begraven (Vrijthof, een oude naam voor 'kerkhof') Ook de markt voor het gemeentehuis/stadhuis is sinds jaren bestraat (maar wordt door de Duitse toeristen wel als 'Marktplatz' aangeduid)
Je zou eens kunnen opzoeken of er een (Duits) hospitaal was gevestigd aan of bij de markt. Mogelijk dat in de tuin daarvan werd begraven, het graf is netjes verzorgd (er is omheen geharkt) en aan het grafdenkteken is aandacht besteed.
In de lijst Duitse gesneuvelden bij de slag om Maastricht 1940 (te vinden op de site van maaslinie-mei1940) staat de Uffz niet vermeld en ook geen namen die erop lijken. Verkeersongeluk na de slag?
Tip: erebegraafplaats Ysselsteyn even contacten? De overledenen in de sector Maastricht liggen in sector BZ van de begraafplaats.