Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door Danielcollector »

Hallo verzamelaars,

Ik heb deze helm voor 1 euro gekocht en vraag me af of hij duits oorlogs of na-oorlogs is,of misschien zelfs wel een ander land? (Nederland?).In de helm zit een stempel; DIN 149 en een soort s of 5 in een circel. Er is geen binnenwerk aanwezig. Voor het webbing tasje heb ik trouwens 3 euro betaald is dat een goede koop of niet (niet dat ze al tye veel waard zijn maar..)
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door patrickh »

Helm is naoorlogse maker, en werden zowel in Duitsland als in Nederland gebruikt door de brandweer, kam ontbreekt, maar €1 is niets van te zeggen, toch? €3 is gangbare prijs vh tasje.
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door Danielcollector »

ok en wat is de helm waard? 5 euro of zo?
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door Schijnwerper »

Ja klopt idd, van zo'n helm heb ik eens ooit, 2 schemerlampjes gemaakt voor aan de muur :)
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door patrickh »

Met kam zo rond de 20-25 euro vd brandweerverzamelaar, zonder kam natuurlijk minder goed te verkopen.
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door laurens jan »

denk dat een prijs van 3 euro zeker goed is voor het 'tasje' dat je hebt gekocht
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door Millcoll »

laurens jan schreef:denk dat een prijs van 3 euro zeker goed is voor het 'tasje' dat je hebt gekocht
inderdaad je hebt zeker niet te veel betaald voor het tasje ik denk dat ze tot 10 euro gaan
leuk dat het gedateerd is!
mooie aanwinsten
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door opheusden1944 »

Ik denk wel dat het tasje is doorgebruikt.
De blanco vind ik iets te donker,de meest Engelse blanco die ik gezien heb is lichter.
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door patrickh »

Nederlands leger doorgebruikt.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door Jim »

Het tasje is Canadees gemaakt. Dat is te zien aan de lusjes die onder de sluiting zitten. Daar zaten speciale patronen in die gebruikt werden voor het afschieten handgranaten met een enfield. Britse tasjes hadden die lusjes niet. En met inderdaad die heel vettige Nederlandse blanco. Er is een topic waar tips staan hoe die eraf te krijgen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door Erik »

Jim schreef:Er is een topic waar tips staan hoe die eraf te krijgen.
Waarom zou je dat willen, dit is een stuk originele Nederlandse militaria uit de jaren 50-60. Dat moet je niet willen 'terugbouwen' naar wat het in het begin was! Dan kun je beter of het stuk origineel kopen, of een mooie replica!
Ook Nederlandse mlitaria wordt langzamerhand schaars. Vooral datgene wat verkregen is uit de Canadese of Britse voorraden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door Jim »

Erik schreef:
Jim schreef:Er is een topic waar tips staan hoe die eraf te krijgen.
Waarom zou je dat willen, dit is een stuk originele Nederlandse militaria uit de jaren 50-60. Dat moet je niet willen 'terugbouwen' naar wat het in het begin was! Dan kun je beter of het stuk origineel kopen, of een mooie replica!
Het is een antwoord op een zeer waarschijnlijke vervolg vraag die verschillende kopers van dit soort materiaal meestal daarna stellen. Hoe krijg ik het eraf?

En waarom zou je dat willen?
Als je voor pakweg 1 / 2euro een dergelijk tasje koopt en je kan hem naar oorspronkelijke staat terugbrengen en je bespaard je zo'n 10-14 euro om zo'n tasje in oorspronkelijke staat te kopen. Kan ik me het idee voorstellen.
(Hoewel ik er zelf niet eens aan zou beginnen. Maar ik verkeer in de luxe positie dat ik er meer als genoeg van die dingen heb.)

En replica's van dit soort tasjes bestaan bij mij weten (nog) niet. Het is nog massaal voor handen alleen heel vaak (te) duur in mijn ogen. En voor vele verzamelaars is, koop een replica, vloeken in de kerk. (Begrijpelijk advies als het een zeldzamer stuk betreft.)

Wat betreft de Duitse helm. Die lijkt van alumunium? Als dat zo is na-oorlogs. Die dingen zijn oorlogs van ijzer.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door Erik »

Jim schreef:En waarom zou je dat willen?
Als je voor pakweg 1 / 2euro een dergelijk tasje koopt en je kan hem naar oorspronkelijke staat terugbrengen en je bespaard je zo'n 10-14 euro om zo'n tasje in oorspronkelijke staat te kopen. Kan ik me het idee voorstellen.
(Hoewel ik er zelf niet eens aan zou beginnen. Maar ik verkeer in de luxe positie dat ik er meer als genoeg van die dingen heb.)
Zeer waarschijnlijk is de tas nooit in Canadese dienst geweest maar vanuit de magazijnen rechtstreeks naar het Nederlandse leger gegaan. Hoogstens de producent is dan Canadees, je hebt er geen Canadese tas mee. Ook kan het een tas zijn die doodleuk door het NLD ministerie van Defensie in besteld en speciaal daarvoor aangemaakt. Dat gebeurt nog steeds; Nederland heeft niet echt een eigen militaire industrie.
Een verzamelaar zou willen gaan voor een origineel item, kan ik mij zo voorstellen. Zelf ben ik geen verzamelaar (als ik iets nodig heb koop ik het in replica en als dat niet gaat gebruik ik het origineel. Doel: uitbeelding van militaire historie), maar ik denk dat een verzamelaar liever op zeker speelt en het originele stuk wil hebben. Dan maakt die 10-14 euro niets meer uit.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door Haplo »

Stempel in het tasje is ook nog eens namaak.
Deze tasjes werden zo nooit gestempeld.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse Brandweerhelm WW2 of Post-WW2?

Bericht door Erik »

Haplo schreef:Stempel in het tasje is ook nog eens namaak.
Deze tasjes werden zo nooit gestempeld.
Wie zou zo'n tasje nou willen stempelen dan? Ik zal mijn munitietassen eens tevoorschijn halen, waar ik tot 1988 nog mee gelopen heb, kijken of die ook gestempeld zijn. Normaal let ik niet zo op stempels; ben ook geen echte verzamelaar.
Grappig dat je dat ziet!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie