Opzoeken van naam.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Chrishoihoi
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2012, 10:45

Opzoeken van naam.

Bericht door Chrishoihoi »

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Duits gasmasker model m38. Deze heb ik
gekregen met canister en al. In de canister zoals bij meerdere staat een naam:
Anselm Cassan en daar boven staat dat deze man een infanterist was. Graag
zou ik wat meer willen weten over deze man.
Dit komt vooral door de achternaam, want Cassan wat een vertaling is van Hassan
is een veel voorkomende achternaam in de Islamitische en Joodse wereld.

Ik heb het datebase voor Duitse oorlogs-graven al geraadpleegd, maar dit leverde niks op,
wel kwam deze achternaam (misschien niet heel versassend) maar een keer voor.
Ik besef dat ik eigenlijk iets onmogelijks vraag, maar ik wil het toch zo proberen.

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Opzoeken van naam.

Bericht door panzer lehr »

Je kan het hier eens proberen, maar aangezien je geen familie bent acht ik de kans erg klein.

http://www.dd-wast.de/
Chrishoihoi
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 mei 2012, 10:45

Re: Opzoeken van naam.

Bericht door Chrishoihoi »

Bedankt voor de tip, maar ik denk dat het niet op die manier gaat lukken. Ik kan overigens wel vertellen
dat deze man naar alle waarschijnlijkheid een tijd gestationeerd was in Nederland (welke tijd weet ik niet).
Ik ken niet heel het verhaal maar deze gasmasker was van een verzetsstrijder geweest die dit masker later in
zijn diensttijd heeft gebruikt. Hij had dit masker op een of andere manier verkregen tijdens de oorlogsjaren.
Ik meen dat deze verzetsstrijder actief was in de Biesbosch, maar dit weet ik helaas niet zeker meer.

Het master is overigens gedateerd op 1941 en het filter op 1942, dus het masker is in ieder geval
in handen geweest van deze man (Anselm Cassan bedoel ik hier)
na 1941 (het filter zou natuurlijk vervangen kunnen zijn, zelfs na de
oorlog).
Plaats reactie