WW2 US Snow camouflage smock / marshall hulp.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
_Arthur

WW2 US Snow camouflage smock / marshall hulp.

Bericht door _Arthur »

Enige tijd geleden heb ik bij de shop militaria4you.com een WW2 US Snow camouflage smock 'afkomstig van Marshall hulp' gekocht. Ten tijde van de koop ben ik uitgegaan van iets na-oorlogs, gezien de prijs. Heb er verder geen buil aangevallen. Alleen, ik ben nu eigenlijk benieuwd naar wat het nu dan eigenlijk wel is. Toch een in Amerika gemaakte camouflage smock bedoelt voor Rusland? Of iets heeel anders.

Er staan geen stempels in, het enige dat opvallend is, is dat er op de rechter-borstzak vier strepen in zigzag patroon genaaid zijn: ik heb het vermoeden dat het de maat aangeeft want het ding is enorm groot (ik ben 1.80mtr en de lengte van mouwen is nog 20-25cm langer dan mijn armen :))

De shop link: http://www.militaria4you.com/paginas/ar ... hp?id=2457

Afbeelding

Afbeelding

Iemand met wat hints?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: WW2 US Snow camouflage smock / marshall hulp.

Bericht door michiel01 »

los van dat ik van dit soort items geen verstand heb, de gehele site vind ik twijfelachtig, collectable is geen synoniem voor origineel in ieder geval.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: WW2 US Snow camouflage smock / marshall hulp.

Bericht door Bas ww2 »

Het is een leuke site maar het is een blijft een dump. Het komt nieuw uit het depot zoals ongeveer al hun items dus wil je het hebben? Ik zou liever een echte van de oorlog kopen, niet eentje die uit een depot komt en nooit meer actie heeft gezien dan ruzie onder de werknemers. Mocht je echt daar iets van willen kopen dan zou ik voor bijvoorbeeld de Russische handschoenen gaan, gewoon om te dragen dan is een wo2 model echt super gaaf. Maar zo moet je over al hun items denken, leuk om te dragen of te gebruiken maar niet als collectors item. Dan moet je echt zelf weten wat je zoekt en ook nog de gok nemen dat er een goed jaartal in staat. Wat ze hebben er meestal niet eentje liggen dus het blijft geluk dat precies de goede bovenop ligt.

En verder over het item, het is een winter camouflage pak dat ging over dikke lagen winterkleding daarom zijn deze dingen erg groot kijk maar eens naar de winterkleding die men in de jaren 40-50 droeg was niet bepaald dun.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: WW2 US Snow camouflage smock / marshall hulp.

Bericht door Bas ww2 »

Kijk bijvoorbeeld met de handgranaat tassen die ze verkopen bij allemaal staat ja van de wo2 maar wie zegt dat het waar is?
Als ik door een boek over Russische soldaten heen ga kom ik maar een paar modellen tegen en niet allemaal dus blijf gewoon op je eigen kennis afgaan en niet op die van winkels.
Hier zijn een paar van die tassen te zien:

Afbeelding
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: WW2 US Snow camouflage smock / marshall hulp.

Bericht door Mr Mojo Risin »

Indien het afkomstig is van Marshall hulp is het zeker geen WO2. Het Marshall Plan ging pas van start in 1948.

Wat betreft de dealer: het is meer een militaire dump store en geen serieuze dealer.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: WW2 US Snow camouflage smock / marshall hulp.

Bericht door earlymb »

Mr Mojo Risin schreef:Indien het afkomstig is van Marshall hulp is het zeker geen WO2. Het Marshall Plan ging pas van start in 1948.
Onzin! Met het Marshall Plan werden gigantische hoeveelheden tijdens WO2 geproduceerde (militaire) goederen uitgedeeld, die de Amerikanen nog in depots hadden liggen. :wink:

Over dit sneeuwpak kan ik verder niets zeggen, het model komt me niet bekend voor... :?
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: WW2 US Snow camouflage smock / marshall hulp.

Bericht door Mr Mojo Risin »

earlymb schreef:
Mr Mojo Risin schreef:Indien het afkomstig is van Marshall hulp is het zeker geen WO2. Het Marshall Plan ging pas van start in 1948.
Onzin! Met het Marshall Plan werden gigantische hoeveelheden tijdens WO2 geproduceerde (militaire) goederen uitgedeeld, die de Amerikanen nog in depots hadden liggen. :wink:

Over dit sneeuwpak kan ik verder niets zeggen, het model komt me niet bekend voor... :?
I stand corrected. :) Ik had het even op internet snel opgezocht en daar zal het eerder over de economische hulp aan Europa zijn gegaan.
Edit: Ik had het inderdaad over het European Recovery Program dat in 1984 van start ging en beter bekend staat als het Marshal Plan.
http://www.marshallfoundation.org/TheMarshallPlan.htm
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
_Arthur

Re: WW2 US Snow camouflage smock / marshall hulp.

Bericht door _Arthur »

Ik ben bekend met het feit dat de betreffende shop meer een 'dump' is dan een verkoper van 100% correct WW2-materiaal.

Maar bij deze sneeuw smock twijfel ik dus: aangezien de doos waar hij uit kwam wel WW2-authentiek oogde.

Mocht het toch een na-oorlogse blijken te zijn; voor mijn doeleinden is dat geen probleem en ik was er reeds van uit gegaan dat het een na-oorlogs model zou kunnen zijn.
Plaats reactie