Na een lange tijd alleen bij de medailles te zijn blijven hangen wil ik nu langzamerhand een uitstapje maken naar uitrusting, en onder andere deze spullen werden mij aangeboden. De Zeltbahn vind ik persoonlijk een mooi exemplaar, alleen er wordt nogal getwijfeld aan de reparaties. Er zijn veel reparaties aangebracht terwijl de Zeltbahn zelf verder in mooie staat is. Ook zijn de reparaties gelijmd i.p.v. het gebruikelijke genaaid. De stempel is wel aanwezig, maar is een vage vlek geworden waar geen letter of getal meer uit te halen valt... Hopelijk kunnen jullie uitsluitsel geven

Nummertje twee is een vroegoorlogse schep (geen klapschep) waarbij ik geen stempels in het metaal kan vinden. De laspunten rondom de bevestiging tussen metaal en hout zijn afgesleten wat, naar mijn idee, duidt op intensief gebruik. Het hout is aan één kant nogal uitgezet. Dit heeft geresulteerd in het feit dat het hout daar wat uitsteekt, maar de andere kant is nog helemaal gaaf. Wat volgens mij óók duidt op intensief gebruik is het feit dat de letters in het hout zo goed als helemaal zijn weggesleten, maar dit laat ik allemaal over aan jullie, de experts. Verder zit er een barst in de kop van het hout, maar dit vormt geen drama.
Wel, meer weet deze beginner er niet over te vertellen, maar ik hoop dat jullie dit wel kunnen. De hoofdvraag voor beide spullen is: "Is het origineel?". Mocht iemand hier het antwoord op weten, graag vermelden waarom. Mensen die dit topic lezen moeten er natuurlijk ook nog wel iets van opsteken, daar is het een forum voor

Groetjes,
Dutchy (15 jaar en bijna eigenaar van zijn eerste uitrustingsstuk

P.S. Link naar de foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=P6SJHPEA