vliegeniers muts
- michiel01
- Lid
- Berichten: 3189
- Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
- Locatie: De parel van het zuiden
Re: vliegeniers muts
Ik blijf ook vergeten dat er ook nog geallieerden meededen in die oorlogammo schreef:Britse B cap

-
- Lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 12 feb 2013, 14:21
Re: vliegeniers muts
Ik heb een tijdje op google gezocht naar pilotenbrillen en ben op deze bril gestuit:
http://www.pickelhaubes.com/bb/viewtopic.php?t=5764
Dus het is (waarschijnlijk) een Duitse pilotenbril uit WO1.
Ze staan op deze site:http://www.pickelhaubes.com/bb/viewtopic.php?t=5764
Dus het is (waarschijnlijk) een Duitse pilotenbril uit WO1.
-
- Lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 12 feb 2013, 14:21
Re: vliegeniers muts
Wat is een britse b cap eigenlijk?
Ik kan eigenlijk geen informatie vinden op internet.
Ik kan eigenlijk geen informatie vinden op internet.
-
- Lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 12 feb 2013, 14:21
Re: vliegeniers muts
En heeft iemand enig idee hoeveel zo'n bril op de foto in mijn posts zou moeten kosten (1 glas ontbreekt).
Ik kan de helm en de cap voor voor 40 euro kopen.
Ik kan de helm en de cap voor voor 40 euro kopen.
-
- Lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
- Locatie: Heerlen
Re: vliegeniers muts
Sorry, Ik leer graag bij maar welk type cap van Duitse zijde had ritsjes in de earcaps>michiel01 schreef:De oorkap met rits doet inderdaad LW vermoeden!
M.v.g. Alex.
Re: vliegeniers muts
RAF B-type Flying helmet is de meer correcte benaming.

Dit model gebruikte de RAF en verschijndene andere Commenwealth landen in de eerste jaren van de oorlog standaard. Ik weet dat de Canadezen, Australiërs, Zuid-Afrikanen ze zelf in productie hadden. De Britse versies zijn zeldzamer vanwege de populariteit van Battle of Britain (verzamelaars).
De bril is het model MK II. Dit model bril is ook gebruikt door het Britse leger. Echter de RAF en leger hebben een eigen markering. Het glas kan ook gekleurd zijn.
De zuurstof masker is het D-type.
De getoonde bril is niet een model dat standaard was bij de RAF.
De leren vliegerhelm waarde is, indien in redelijke staat, altijd in de 3 cijfers.
De Britse marine piloten hadden een model C-type die ook de voorzien waren van oorschelpen met rits.
Maar die zie je ook niet vaak.
Met andere woorden 40 euro is een koopje.

Dit model gebruikte de RAF en verschijndene andere Commenwealth landen in de eerste jaren van de oorlog standaard. Ik weet dat de Canadezen, Australiërs, Zuid-Afrikanen ze zelf in productie hadden. De Britse versies zijn zeldzamer vanwege de populariteit van Battle of Britain (verzamelaars).
De bril is het model MK II. Dit model bril is ook gebruikt door het Britse leger. Echter de RAF en leger hebben een eigen markering. Het glas kan ook gekleurd zijn.
De zuurstof masker is het D-type.
De getoonde bril is niet een model dat standaard was bij de RAF.
De leren vliegerhelm waarde is, indien in redelijke staat, altijd in de 3 cijfers.
De Britse marine piloten hadden een model C-type die ook de voorzien waren van oorschelpen met rits.
Maar die zie je ook niet vaak.
Met andere woorden 40 euro is een koopje.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- Erik
- Beheerder
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
- Locatie: Veluwe
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 49 keer
Re: vliegeniers muts
En dat is inderdaad maar "waarschijnlijk". Als je even doorleest in dat forum lees je dat niemand het eigenlijk weet en dat er wel opgemerkt wordt dat vliegeniers brillen betrokken uit alle disciplines, inclusief autorijden!Mansjaft schreef:Ik heb een tijdje op google gezocht naar pilotenbrillen en ben op deze bril gestuit:
Dus het is (waarschijnlijk) een Duitse pilotenbril uit WO1.
Dat forum, Pickelhaubedinges, schreef:From the rare period photos I've seen, it seems there were more than 3 models used and often the same were issued to both aviation and motorcycle/automobile 'pilots'.
One could also presume pilots used captured enemy models/designs as well based on personal choice/preference since there weren't real regulations pertaining to aviation goggles at that time.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
"Oh dear. How sad. Never mind."
-
- Lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 12 feb 2013, 14:21
Re: vliegeniers muts
Ik dacht dat de bril en de cap bij elkaar hoorden maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn.
@ jim
Ik bel die man morgen gelijk. Dan ga ik even 40 euro pinnen als deze cap er nog is. En dan zal ik morgenavond nog wat foto's op dit forum zetten.
Bedankt allemaal voor de informatie!
@ jim
Ik bel die man morgen gelijk. Dan ga ik even 40 euro pinnen als deze cap er nog is. En dan zal ik morgenavond nog wat foto's op dit forum zetten.
Bedankt allemaal voor de informatie!
-
- Lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 12 feb 2013, 14:21
Re: vliegeniers muts
Ik heb de helm en bril gekocht.
Hier wat foto's: Is het een 'RCAF Issue 'B' Type Flying Helmet ' zoals vermeld door Jim? Want als ik de foto van Jim met mijn foto vergelijk zie ik een aantal verschillen:
-geen knopen naast het 'oortje'
-de oorschelp van mijn helm kan niet zover uitgerekt worden als op de foto van Jim.
Of is een RCAF Issue 'B' Type Flying Helmet een verzamelnaam voor verschillende types?
Hier wat foto's: Is het een 'RCAF Issue 'B' Type Flying Helmet ' zoals vermeld door Jim? Want als ik de foto van Jim met mijn foto vergelijk zie ik een aantal verschillen:
-geen knopen naast het 'oortje'
-de oorschelp van mijn helm kan niet zover uitgerekt worden als op de foto van Jim.
Of is een RCAF Issue 'B' Type Flying Helmet een verzamelnaam voor verschillende types?