Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik heb 2 helmpjes gekocht en ben nieuwsgierig naar de herkomst, periode, waarde enzovoort. Ik hoop dat iemand mij meer over mijn eerste helm kan vertellen (zie foto's). En waar zijn die 7 kleine gaatjes eigenlijk voor?
Ik zal morgen de andere helm en nog een veldfles erop zetten. Het is al laat en ik ben moe.
Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat ik de foto's er goed op heb gezet. Ik heb ze verkleint maar ik weet niet wat dit met de kwaliteit van de foto doet . Aan- of opmerkingen hierover zijn altijd welkom natuurlijk.
Ik ben benieuwd.
Hier de foto's van de andere (Amerikaanse?) helm. Er staat verder geen informatie in de helm. Behalve dat er een soort 'u' in de helm gedrukt staat.
Kan iemand mij meer over de helm vertellen en weet iemand wat die 'u' betekent?
Ik zal zo even de foto van de veldfles erop zetten.
De laatste foto is helaas niet zo scherp maar als je goed kijkt dan zie een soort +je of x-je in het knoopje.
De zwarte dop is van een soort harde plastic.
Weet iemand meer over deze fles?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mansjaft schreef:De laatste foto is helaas niet zo scherp maar als je goed kijkt dan zie een soort +je of x-je in het knoopje.
Dat X-je of +-je is een windroos. Die komt al voor op Duitse veldfleshoesjes vanaf begin 1900.
Voor zover mij bekend (misschien heeft iemand een andere ervaring?) wordt deze drukknoop met het windroosje niet nagemaakt en is dus per definitie origineel. Grap is dan wel dat de windroos ongeveer een halve eeuw is gebruikt en daarmee dus geen goede datumgever is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bedankt voor de informatie; zo leer je nog eens wat.
Toevallig enig idee wat de waarde is van deze 3 items? Niet dat ik ze wil verkopen maar ben benieuwd of ik nu een klein katje in de zak heb gekocht of niet.
Misschien een stomme vraag maar valt zo'n duitse helm nog te restaureren? Of kan ik beter een mooiere versie kopen?
Mansjaft schreef:Bedankt voor de informatie; zo leer je nog eens wat.
Toevallig enig idee wat de waarde is van deze 3 items? Niet dat ik ze wil verkopen maar ben benieuwd of ik nu een klein katje in de zak heb gekocht of niet.
Misschien een stomme vraag maar valt zo'n duitse helm nog te restaureren? Of kan ik beter een mooiere versie kopen?
Een betere versie kopen, een echt betere versie is altijd beter! De fles is zo'n 30-40 eu waard.
Voor mij is dit ook het model 34 , lichtgewicht civiele helm zoals gebruikt door de Polizei / Brandweer (met kam) of het DRK.
Als er geen gaten voor een kam zijn denk ik eerder DRK of Polizei. Restauraties aan helmen worden niet gedaan , je maakt ze er alleen maar minder waardevol mee , dit is een grondvondst en ook al heeft die niet echt veel waarde beter ga je hem niet kunnen maken.
In bijlage een vergelijkbare helm van mijn collectie.
Hier een foto. Zover ik kan lezen staat er LS 175 in de rand. Van de eerste 4 ben ik vrij zeker alleen het laatste cijfer is onduidelijk.
Weet je (of iemand anders) wat dit betekent?