Daarnaast heb ik de volgende Hembrug Karabijn No. 5 hier heb ik ook enkele vragen over.
- Op de site van het legermuseum staat veel informatie en hier staat ook dat de No. 5 karabijn bij de regimenten motorartillerie en de brigade luchtdoelartillerie waren deze ook - nog ergens anders in gebruik?
- Welke draagriem en bajonet hoorde bij dit geweer en kon dit ook per legeronderdeel verschillen.
- Het geweer staat vol met stempels van een letter met een kroontje wil dit alleen zeggen wie het betreffende onderdeel gecontroleerd heeft?
- Mijn Hembrug een gebogen grendel zoals bij de KNIL karabijnen gebruikelijk was is dit bij de Nederlandse versies ook gebruikelijk ik heb ze namelijk alleen nog kunnen vinden met een rechte grendel.
- Ook zijn er enkele gaten op de bovenkant van het geweer te zien mij lijkt het dat een sportschutter het wapen 'onderhanden' heeft genomen klopt dit vermoeden?
ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen eventueel aanrader voor boeken over de hembrug zijn altijd welkom.

Bij sommige geweren komen kleine roestvlekken voor op de geweren zoals ook te zien is op de hembrug. Hebben jullie tops hoe ik dit tegen kan gaan gewoon met simpele wapen olie of toch iets anders?
Alvast bedankt voor de reacties.
Ter informatie de bovenstaande geweren zijn onklaar gemaakt volgens de nederlandse richtlijnen.