Pagina 2 van 2

Re: Vragen Savage Enfield No4 mk1* en Hembrug Karabijn No. 5

Geplaatst: 25 feb 2013, 23:12
door Aart
Tja, ik heb de cavalerie-bajo ook compleet met schede, in heel mooie staat gekocht voor 20 euro, een jaar of 10 geleden.

Re: Vragen Savage Enfield No4 mk1* en Hembrug Karabijn No. 5

Geplaatst: 13 mar 2013, 23:15
door thekyle
Weet niemand iets over de kleur van die Enfield?

Re: Vragen Savage Enfield No4 mk1* en Hembrug Karabijn No. 5

Geplaatst: 14 mar 2013, 08:47
door racefiets
Je hebt kans dat dat opgedroogde olie is die voor de bruine kleur zorgt. Een wattenstaafje met aceton op een hoekje uitproberen en je weet het.

Re: Vragen Savage Enfield No4 mk1* en Hembrug Karabijn No. 5

Geplaatst: 14 mar 2013, 11:23
door Jim
thekyle schreef:Weet niemand iets over de kleur van die Enfield?
Die kleur is vliegroest.
Heb ik ook gehad op een enfield en een springfield. Het zit er zo fijn op dat mensen soms denken dat het orgineel zo hoort. Kras maar eens op een niet in het oog zichtbare plaats met een mesje. Hoeft niet van het wapen zelf te zijn. Vliegroest is vaak van een ander metalen voorwerp afkomstig waarvan kleine roestdeeltjes neerslaan op andere metalen voorwerpen. (Heel oppervlakkige eigen roest wordt ook wel eens vliegroest genoemd.) Kan op dezelfde manier verwijderd worden zoals hier eens eerder is aangegeven. Met heel fijn staalwol en olie "poetsen". Het is zelfs mogelijk dat de orginele finish (al dan niet gedeeltelijk) weer te voorschijn komt. Als je de enfield uitelkaar haald dan zou je de orginele finish hier en daar tegen moeten komen.

Re: Vragen Savage Enfield No4 mk1* en Hembrug Karabijn No. 5

Geplaatst: 14 mar 2013, 11:25
door Erik
racefiets schreef:Je hebt kans dat dat opgedroogde olie is die voor de bruine kleur zorgt. Een wattenstaafje met aceton op een hoekje uitproberen en je weet het.
Ik zou het niet durven zeggen, ik hoop dat racefiets gelijk heeft. Het kan ook de blauwing zijn, die niet voor niets ook wel eens 'brunering' heet. Blauwing is in feite een roestproces wat gecontroleerd wordt ingezet middels een corrosieve vloeistof die direct het oppervlakte afsluit en een blauwige kleur nalaat. Dit schijnt ook bestaan te hebben uit een vloeistof die een bruinige kleur achterlaat (meer 'roesteigen' dus) Als de methode van racefiets geen resultaat oplevert (het resultaat bij een Lee Enfield zou moeten zijn: zwartmat [geparkiseerd] of zwartglimmend [geblauwd]) en het wapen blijft bruinig, is dat waarschijnlijk de originele brunering. Maar alles: waarschijnlijk!

Als je het met een mesje probeert en je komt meteen op glimmend metaal is het zeer wel zeker de brunering. Goeie tip trouwens: haal het ijzerwerk eens uit de lade! Kijk aan de onderzijde van de loop!

Re: Vragen Savage Enfield No4 mk1* en Hembrug Karabijn No. 5

Geplaatst: 14 mar 2013, 12:51
door racefiets
Als het goed is zijn het merendeel van de Savage Enfields gefosfateerd. Andere optie is om met een verfstripper te proberen. Het hout ziet er niet naar uit maar de wapens werden ook nog wel eens met lijnolie geconserveerd. Gewoon met de kwast van boven tot onder in smeren voordat ze in opslag gingen. Mijn vorige Enfield ben ik een paar dagen mee bezig geweest om alle lijnolie eraf te krijgen. Warm stoken en met een kunststof schrapertje eroverheen.

Re: Vragen Savage Enfield No4 mk1* en Hembrug Karabijn No. 5

Geplaatst: 14 mar 2013, 16:31
door Erik
racefiets schreef:Het hout ziet er niet naar uit maar de wapens werden ook nog wel eens met lijnolie geconserveerd. Gewoon met de kwast van boven tot onder in smeren voordat ze in opslag gingen. Mijn vorige Enfield ben ik een paar dagen mee bezig geweest om alle lijnolie eraf te krijgen. Warm stoken en met een kunststof schrapertje eroverheen.
Sterker nog, niet alleen wanneer ze in opslag gingen! Lijnolie heeft als voordeel dat het intrekt en niet glibberig blijft op het hout.
Een manier die nog wel eens gebruikt wordt is het hout te stomen, zodat eventuele olieen eruit lopen. Voor metalen delen (waar lijnolie niet voor bedoeld is) is het 't best ze te reinigen met thinner en ze vervolgens in de wapenolie te zetten. Wat ook werkt (en in het leger vaak gebeurde) is het hele wapen onder te dompelen in een zg. kero-bak.

Re: Vragen Savage Enfield No4 mk1* en Hembrug Karabijn No. 5

Geplaatst: 15 mar 2013, 23:23
door thekyle
Bedankt voor de reacties. Als je de enfield uit elkaar haalt komt de zwarte kleur tevoorschijn dus het zal inderdaad iets van roest of lijnolie zijn.

Re: Vragen Savage Enfield No4 mk1* en Hembrug Karabijn No. 5

Geplaatst: 16 mar 2013, 12:11
door Erik
thekyle schreef:Bedankt voor de reacties. Als je de enfield uit elkaar haalt komt de zwarte kleur tevoorschijn dus het zal inderdaad iets van roest of lijnolie zijn.
In dat geval roest. Lijnolie laat niet echt een kleur achter, tenzij het verkeerd is opgebracht (dan moet de vorige laag zijn ingedroogd en de volgende laag aangebracht. Het wapen krijgt dan een gelig-bruine amberkleur)