k98 schoonmaken

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: k98 schoonmaken

Bericht door coco »

Het feit dat het gereinigd is, betekend al dat de verzamelwaarde gedaald is. Ik weet niet of je weleens op beurzen rond loopt of op andere fora, maar de verzamelaars laten zo'n beetje altijd de spullen liggen waar mee gekloot is, of het nu schoon gemaakt, herblauwd of wat dan ook is.

Daarnaast zoek ik niet en koop ik geen roestige wapens maar gewoon fatsoenlijk spul, toch vertelt een roestig wapen ook een verhaal en hoeft niet alles mint te wezen.

Maar nogmaals doe lekker met je spullen wat je wilt, ik hoop alleen dat niet iedereen nu opeens denk alles schoon te gaan maken en herblauwen, dat zou imo erg zonde wezen!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Uncle_Sam »

ik heb een collectie van nu 4 k98's en (bijna) allemaal in super conditie en nummergelijk, maar die 4de waar we het nu over hebben is dat niet, dus ik denk dat ik hem maar ga aanbieden op het forum.
ik ga een topic daarover openen en foto's neerzetten, iedereen die er interesse in hebben kunnen mij natuurlijk een PM sturen.
PS bedankt voor de adviezen! ik laat de k98 nu gewoon zo, als hij meer waard is zonder de roest zal ik even kijken of ik het weg kan halen maar dat kan ook gewoon een leuke gezigheid van de verzamelaar zijn!
groeten
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

Uncle_Sam schreef:ik heb een collectie van nu 4 k98's en (bijna) allemaal in super conditie en nummergelijk, maar die 4de waar we het nu over hebben is dat niet,
Staan ze allemaal op verlof? Als die vierde op verlof staat en alleen vliegroestig is, wil ik 'm wel overnemen maar dan wel voor een prijs die een roestig wapen waard is. Ik krijg 'm wel schoon en goed werkend (waarna-ie in waarde stijgt) :lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: k98 schoonmaken

Bericht door opheusden1944 »

@Erik sinds wanneer moet een k98 op verlof?
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

opheusden1944 schreef:@Erik sinds wanneer moet een k98 op verlof?
Sinds een K98 gewoon een vuurwapen is en in Nederland vuurwapens worden gerekend (tenminste, een enkelschots kogelgeweer zoals de K98) tot categorie III.
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat jij een K98 zonder verlof thuis hebt... Of het moet een dichtgelaste deko zijn, maar dan is de discussie ook direct afgelopen. Deko's hebben geen originaliteit meer, dat zijn ooit wapens geweest. Dat maakt niet uit je die blauwt, rood schildert, doormidden zaagt of wat dan ook.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door patrickh »

Ook dat klopt niet, Erik. Voor iemand die geen verlof heeft, maar wel een deco K98 wil hebben voor bv een pop, zal NOOIT een rood geschildert of doormiddengezaagde K98 willen hebben. Dus voor hen gaat het toch vooral om het uiterlijk, hij moet mooi toonbaar zijn bij de pop. Voor iemand zoals jou die wapens als schiettuig gebruikt, is het natuurlijk weer een ander verhaal. Wat dat betreft zijn er 2 markten voor wapens, de Deko's (ook die zijn meer waard nummergelijk en in mooie staat) en de schietklare wapens voor de hobby-schutters.
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Uncle_Sam »

Erik schreef:
Uncle_Sam schreef:ik heb een collectie van nu 4 k98's en (bijna) allemaal in super conditie en nummergelijk, maar die 4de waar we het nu over hebben is dat niet,
Staan ze allemaal op verlof? Als die vierde op verlof staat en alleen vliegroestig is, wil ik 'm wel overnemen maar dan wel voor een prijs die een roestig wapen waard is. Ik krijg 'm wel schoon en goed werkend (waarna-ie in waarde stijgt) :lol:
ik heb geen werkende k98 helaas, ik heb aan een vriend gevraagd of het misschien een idee is om een verzamel vergunning aan te vragen maar ik hoor alleen maar slechte dingen erover dus ik laat het voorlopig bij deco wapens.
voor 350 mag je hem hebben haha, alleen de kolf plaat de trekker en de beugel waar de riem doorheen moet zijn roestig maar niet heel erg dus valt mee!
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: k98 schoonmaken

Bericht door opheusden1944 »

Erik schreef:
opheusden1944 schreef:@Erik sinds wanneer moet een k98 op verlof?
Sinds een K98 gewoon een vuurwapen is en in Nederland vuurwapens worden gerekend (tenminste, een enkelschots kogelgeweer zoals de K98) tot categorie III.
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat jij een K98 zonder verlof thuis hebt... Of het moet een dichtgelaste deko zijn, maar dan is de discussie ook direct afgelopen. Deko's hebben geen originaliteit meer, dat zijn ooit wapens geweest. Dat maakt niet uit je die blauwt, rood schildert, doormidden zaagt of wat dan ook.

Ik bedoelde idd een deco.
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

Nou ja, we gaan het niet eens worden blijkt.
Al met al:
- ik denk dat een deco van zichzelf al niet meer origineel is, dus mag er naar hartelust geblauwd worden om 'm enigszins toonbaar te maken;
- kennelijk worden deko's verzameld en vind een deko-verzamelaar een deko 't fijnst als er in de loop der jaren, na het onklaarmaken, niets meer aan gedaan is;
- ontroesten mag maar blauwen niet bij een deko, iets wat ik niet begrijp maar oké, ieder z'n meug.

Ik begrijp dat je een deko wilt hebben, dat vind ik zelf trouwens ook mooi! Daarnaast is een deko onontbeerlijk bij mijn hobby: reenactment. Naast BF-wapens natuurlijk, helaas mag je voor de camera nog steeds niet met je BF wapen lopen dus moet je wel aan de deko! En ze zijn natuurlijk van de buitenkant nog steeds 'wapen'! En net als veel anderen vind ik een wapen een mooi object, puur al op uiterlijk!
Wat ik dan niet zo goed begrijp is dat iemand meerdere dezelfde deko's heeft of dat iemand zich druk maakt om nummergelijkheid bij een deko. Door het lassen is alle metaal gewoon 1 stuk metaal geworden, met meerdere dezelfde nummers erop.

En 350 voor een roestige deko? Nee. Roest is de ongewenste vorm van blauwing en in mijn optiek gaat de prijs dan echt omlaag, omdat je er nog veel aan moet doen om het wapen toonbaar te maken. 100 EU vind ik oké.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Uncle_Sam »

We gaan het inderdaad niet eens worden.
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Erik »

Uncle_Sam schreef:We gaan het inderdaad niet eens worden.
En dat is ook goed. We laten het zo.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle_Sam
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 aug 2012, 18:32

Re: k98 schoonmaken

Bericht door Uncle_Sam »

Erik schreef:
Uncle_Sam schreef:We gaan het inderdaad niet eens worden.
En dat is ook goed. We laten het zo.
precies geen ruzie of wat dan ook, ieder zijn mening en daar laten we het bij.
groeten
pain is good. pain is your friend. pain means your still alive.
Plaats reactie