Discussie handtekening AH

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Discussie handtekening AH

Bericht door rajbrns »

Afbeelding
Discussie na aanleiding van het bovenstaande document

Sobel



Ten eerste leuke aanwinsten!
Je hebt zo te zien een erg succesvolle dag gehad in Duiven.

Is er veel geschreven in de Wehrpass en Arbeitsbuchen? Hoe dan ook, daar heb je niet veel voor betaald.
Maar hoe meer informatie hoe leuker.
Over dat lotje documenten had ik nog een vraag, zei de verkoper dat Hitler dit persoonlijk heeft ondertekend ?
Aangezien er natuurlijk documenten ondertekend werden door Hitler, maar veel werd natuurlijk ondertekend met zijn naam, maar niet door hemzelf.
En als ik zo op internet kijk naar persoonlijk ondertekende documenten door Hitler loopt dit al op tot €500 tot een paar duizend euro.
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

rajbrns schreef:Ten eerste leuke aanwinsten!
Je hebt zo te zien een erg succesvolle dag gehad in Duiven.

Is er veel geschreven in de Wehrpass en Arbeitsbuchen? Hoe dan ook, daar heb je niet veel voor betaald.
Maar hoe meer informatie hoe leuker.
Over dat lotje documenten had ik nog een vraag, zei de verkoper dat Hitler dit persoonlijk heeft ondertekend ?
Aangezien er natuurlijk documenten ondertekend werden door Hitler, maar veel werd natuurlijk ondertekend met zijn naam, maar niet door hemzelf.
En als ik zo op internet kijk naar persoonlijk ondertekende documenten door Hitler loopt dit al op tot €500 tot een paar duizend euro.
Nee de verkoper had het niet verteld en wist het zelf niet eens had ik het idee.
Mijn moeder zei : het lijkt wel of hier Hitler staat ?
Ik snel op me iPhone zijn handtekeningen googlen en ja hoor, het was hem.
De handtekening is met pen ondertekend en ik heb inderdaad een vergelijkbaar document voor 700
euro gezien. Ik ben niet van plan hem te verkopen, maar dit is natuurlijk een superkoop.
Ik vraag me af wat'ie waard is over 40 jaar.
De verkopers waren overigens ook Duitsers, die zullen het waarschijnlijk van hun opa's zolder hebben meegenomen.
En over de AB's en de Wehrpass, er is aardig wat in geschreven, de man in de Wehrpass had zelfs de rang majoor.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Verzameling Joep

Bericht door 779 »

Plaats eens een close-up van die handtekening van AH. De inkt lijkt me niet 70 jaar oud, maar zeer recent, aan de kleur te zien dan.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Mr Mojo Risin »

Kan de handtekening ook niet gedrukt zijn i.p.v. handgeschreven?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Verzameling Joep

Bericht door Millcoll »

Nette aanwinsten!
Hier een linkje, even naar onder scrollen en je ziet er een interessante foto van Hitlers handtekening.
http://www.warrelics.eu/forum/photos-pa ... ake-33563/
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door davy »

Mr Mojo Risin schreef:Kan de handtekening ook niet gedrukt zijn i.p.v. handgeschreven?
Dat zijn inderdaad voorgedrukte handtekeningen, net zoals die van Staatsminister Meissner.
Ze komen voor op allerlei documenten, zoals Treudienst-Ehrenzeichen, Schutzwall-medailles, Kriegsverdienstkreuzen, enz. (dacht zelfs ook op bijna alle moederkruis-oorkondes.)
Ik heb bv. Hitler én Meissner op een KvKII.Klasse-oorkonde.
Denk niet dat Hitler eigenhandig zijn handtekening ging zetten op zo'n oorkondes :)
Leg die 2 handtekeningen maar eens op elkaar (promotie en Treudienst), zal je zien dat ze identiek zijn (en allebei voorgedrukt).
Laatst gewijzigd door davy op 23 feb 2013, 18:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Bedankt voor de enthousiaste reacties.
Ik ben zelf ook zeer blij met de nieuwe aanwinsten.
Ik denk dat het de orginele handtekening is.
Al die documenten gaan namelijk over dezelfde persoon, en bij 40 jaar trouwe dienst
Is het logisch dat Hitler dat ondertekend.
De inkt ziet er vrij oud uit en er zit een dieptedruk in,
op de oorkonde dan niet de handtekening, die zijn zeer moeilijk om exact na te maken.
De mensen die me deze oorkonde verkohhten waren Duitsters en hadden geen benul dt dit document door Hitler ondertekend was. Ik heb de handtekening met meerdere handtekeningen vergeleken en bestudeerd en ze komen exact overeen. Een handtekening namaken kan nooit zo goed lukken.
Hij lijt me niet gedrukt, er is met een soort vulpen inkt geschreven en er staat boven uitgegeen door de reichskanselier en daaronder dus die handtekening. Hitler moest dagelijks papieren ondertekenen, dus het is zeer waarschijnlijk dat het orgineel is. Er zaten zelfs wat na-oorlogse documenten bij, die worden niet gefaked. Ik vind het zelf ook moeilijk om te beseffen, maar ik denk dat ik gewoon zeer geluk heb gehad en ik ben niet van plan het te verkopen. Gewoon een zeer mooi item in mn collectie.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door davy »

Allez, droom dus gerust verder als je denkt dat het zelfgetekende handtekeningen zijn (en nog wel 2 in hetzelfde lot, één uit 1937 en één uit 1938) :bonk:
De documenten zijn allemaal wel origineel, maar die handtekeningen zijn gewoon voorgedrukt of getekend met autopen.
Heb het nog eens nagegeken en ook op alle oorkondes van het Mutterkreuz staan deze handtekeningen.
Laatst gewijzigd door davy op 23 feb 2013, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Verzameling Joep

Bericht door Danielcollector »

Joep schreef:
Al die documenten gaan namelijk over dezelfde persoon, en bij 40 jaar trouwe dienst
Is het logisch dat Hitler dat ondertekend.
joep, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten
ik wil niet negatief overkomen ofzo, maar zo ontzettend logisch is het nou ook weer niet dat AH hemzelve een brief ondertekent voor iemand die hij waarschijnlijk niet eens kent,omdat hij 40 jaar trouwe dienst in duitsland heeft volbracht. het kan wel zijn dat iemand een krabbel namens heb heeft gezet (een secretaresse of iets dergelijks), want je moet er ook rekening mee houden dat AH een groot deel van zijn tijd in zijn oprtekje in de bergen doorbracht, en dat hij lang niet altijd in berlijn was (aangezien de brief is ondertekent in berlijn). ik hoop dat dit misschien een aannemelijke constatering is, en misschien zelfs wel helpt :)
ik hoor het graag allen
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Verzameling Joep

Bericht door Danielcollector »

Op MP staat er precies zo 1 Joep, met de handtekening, zoek maar Es' op. Ik denk dat het echt niet hitlers handtekening is.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Mr Mojo Risin »

Joep schreef: Ik heb de handtekening met meerdere handtekeningen vergeleken en bestudeerd en ze komen exact overeen. Een handtekening namaken kan nooit zo goed lukken.
Tuurlijk komen die handtekeningen allemaal exact overeen, want ze werden gedrukt op de oorkondes. Allemaal kopieën van dezelfde handtekening...
Hoeveel mensen waren er jaarlijks niet x-aantal jaar trouw in dienst van het Derde Rijk of werden dagelijks gepromoveerd. Hitler had echt wel iets beter te doen dan al die documenten te ondertekenen lijkt me. En wat een werk zou het niet geweest moeten zijn indien al die documenten eerst langs Hitler moesten gaan? De lokale overheid nam gewoon zo'n voorbereid document en maakte het op voor de ontvanger.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Mr Mojo Risin schreef:
Joep schreef: Ik heb de handtekening met meerdere handtekeningen vergeleken en bestudeerd en ze komen exact overeen. Een handtekening namaken kan nooit zo goed lukken.
Tuurlijk komen die handtekeningen allemaal exact overeen, want ze werden gedrukt op de oorkondes. Allemaal kopieën van dezelfde handtekening...
Hoeveel mensen waren er jaarlijks niet x-aantal jaar trouw in dienst van het Derde Rijk of werden dagelijks gepromoveerd. Hitler had echt wel iets beter te doen dan al die documenten te ondertekenen lijkt me. En wat een werk zou het niet geweest moeten zijn indien al die documenten eerst langs Hitler moesten gaan? De lokale overheid nam gewoon zo'n voorbereid document en maakte het op voor de ontvanger.
Dat is niet waar, vergelijk de 1e foto nou is met de 4e foto.
Zijn allebei niet 100 % de exacte handtekeningen.
Er zit in elke handtekening altijd wel een klein verschilletje.
Zoals in de 1e en 4e foto, dus die moet wel met de hand geschreven zijn.
Niet elke handtekening is exact hetzelfde, maar je moet kijken naar de grote overeenkomsten, dat bedoel ik, niet 100 % exact.
Kijk bijvoorbeeld naar de H, en dat streepje ertussenin, en hoe hij de l, e, en r schrijft.
Ik denk dus dat dit is ondertekend.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Verzameling Joep

Bericht door Danielcollector »

Sorry Joep, maar ik denk toch echt dat Mojo wel een grote kans heeft dat hij gelijk heeft. Zo niet zal het wel gedaan zijn door een secretaresse. En zoals ik EN Mojo al zeiden; hitler had wel wat beters geboden ;)
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door davy »

Lezen jullie de vorige berichten wel :?
Voorgedrukt of geschreven met een 'autopen' ! Dit is een mal waar ze overgingen en zo de handtekening kopieerde.
Google gewoon Hitler en autopen en als je het dan nog niet gelooft, proficiat je hebt een zeldzaamheid gevonden _/-\o_
Maar niet meer verwachten dat je dan nog deftige antwoorden gaat krijgen of geloofwaardig overkomt, hé.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

davy schreef:Lezen jullie de vorige berichten wel :?
Voorgedrukt of geschreven met een 'autopen' ! Dit is een mal waar ze overgingen en zo de handtekening kopieerde.
Google gewoon Hitler en autopen en als je het dan nog niet gelooft, proficiat je hebt een zeldzaamheid gevonden _/-\o_
Maar niet meer verwachten dat je dan nog deftige antwoorden gaat krijgen of geloofwaardig overkomt, hé.
De 2 handtekeningen kunnen niet gedrukt zijn, dan zouden ze precies hetzelfde moeten zijn ;)
Een zeldzaamheid is het ook niet, oke het is veel waard, maar hitler moest dagelijks dat soort documenten ondertekenen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie