Ja, dat kan wel, er zijn zelfs 16 kazernes gebouwd in de periode 1938 - 1940, met allemaal dezelfde gebouwen.thunderbird schreef:Lijkt mij dat het klopt, kan me niet voorstellen dat er 2 dezelfde gebouwen staan
Goed gespeurd
Zat ik er dus toch niet zo ver naast.argvb schreef:(...) er zijn zelfs 16 kazernes gebouwd in de periode 1938 - 1940, met allemaal dezelfde gebouwen.
Dit waren z.g.n. "grenskazernes" beter bekend onder de naam van de ontwerper kapitein der genie Boots.
De "Bootskazerne"s hadden allemaal hetzelfde ontwerp van gebouwen, zowel het poortgebouw als de legeringsgebouwen.
Het aantal legeringsgebouwen varieerde per plaats.
Enkele van de 16 plaatsen: Bussum, Ermelo, Arnhem, Eindhoven, Roermond, Grave, etc. etc.
De dumoulinkazerne kwam ik ook nog tegen met dezelfde bouwstijl. Het hek heb ik nog niet gevonden, veel kazernes vallen echter al af, te krap, geen hek....argvb schreef:Nog even wat speurwerk gedaan naar de 16 Bootskazernes ...
Ontwerp: Kapitein der Genie A.G.M. BOOTS (1900-1985)
Van noord naar zuid:
Zuidlaren
Steenwijk
Wezep
Ermelo
Bussum (R)
Schalkhaar
Eefde
Ede (R)
Arnhem
Grave (R)
Tilburg
Roosendaal
Bergen op Zoom
Eindhoven
Weert (R)
Roermond
(R) = Regimentskazerne. De overige z.g.n. Grensbataljonskazerne
Voor de echte kazerne liefhebbers .... er is over de Constant Rebecque Kazerne te Eindhoven is een uitgebreide analyse verschenen van 62 pagina's.
Ook algemene informatie over de Bootskazernes en de 16 locaties met opstelling van de gebouwen wordt hierin besproken.
Een aanradertje ... Lezen dus ... (of alleen maar plaatjes kijken, dat mag ook hoor...)![]()
De Constant Rebecque Kazerne
Cultuurhistorische analyse van de kazerne als stedenbouwkundig ensemble
In opdracht van de gemeente Eindhoven
Crimson Architectural Historians
(Ewout Dorman, Michelle Provoost)
met Sophie van Ginneken
Rotterdam, mei 2010
Zie onderstaande link:
http://www.crimsonweb.org/IMG/pdf/Kazer ... screen.pdf
André