Alvast bedankt!
Bedankt voor je antwoord! Ik heb hem een paar jaar geleden van mijn opa geërfd, vragen waar hij hem vandaag heeft wordt dus knap lastig.Erik schreef:Duits, 1e wereldoorlog. Maar pas op! Werd in de jaren tachtig en negentig in replica verkocht in vliegtuigen! Ik heb er zelf ook een paar. Vanaf een foto moeilijk te zien of het een origineel betreft.
IMCO is één van de bedrijven die aanstekers maakte. Tijdens WW1 produceerde IMCO een wat eenvoudiger aansteker die wel wat weg had van een geweerhuls (wat het overigens niet was!) Het getoonde model wat op deze site staat is een naoorlogse kopie van een al bestaande aansteker (IMCO Patent 105107 uit 1920). De voorloper van de 1920 lijkt er sterk op en is voor patent gedeponeerd in 1912. Hetzelfde principe, iets andere vorm (leek meer op een CO2 patroon)ZEN.45 schreef:Dit is een Oostenrijks model van aansteker dat kort na WO1 ontwikkeld werd door IMCO.
Deze schimmigheid van informatie kwam ik een aantal jaren geleden ook tegen toen ik onderzocht welke aansteker ik bij mijn uitbeelding als Duits soldaat WO1 zou kunnen voeren. Ik heb voor de zekerheid toen maar een originele aangeschaft, zo eentje die gemaakt is uit geweerhulzen etc.ZEN.45 schreef:Tijdens WW1 produceerde IMCO vooral knopen voor de Oostenrijkse uniformen.
Het IMCO patent nr. 105107 dateert van december 1926. Het patent nr. 89538 van de meer eenvoudige voorloper dateert van september 1922.
Het patent van de ”Triplex” van IMCO dateert van 1938. Een kopie hiervan gebruik ik dagelijks … beter dan een Zippo en goedkoper dan een BIC
Ik geloof je op je woord, ik ben blij met deze info! Dat ontbrak bij mij! Met 'schimmigheid' doelde ik meer op de verschillende flarden van informatie die bij mij hangt/hing dan met veronderstelde warrige info van jouw zijde! Nu weet ik met meer onderbouwing in ieder geval deze aansteker op zijn WW1-waarde (en dus uitbeeldingswaarde) te schatten!ZEN.45 schreef:Er is geen sprake van schimmigheid, ik heb kopies van al de IMCO patenten die ik heb vermeld.