Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Toevallig zag ik deze speldjes liggen op een rommelmarkt en ik vroeg me af wat voor een spelden het zijn.
Dit is volgens mij een na-oorlogse plastic speldje met als doel: Lenin-verheerlijking (opmerkingen en toevoegingen mogen)
Maar wat is dit voor een speldje?
Over de datum kon ik geen info vinden.
die eerste is inderdaad voor (zoals jij al zei met een mooi woord) een verheerlijking van lenin,zijn veel verschillende soorten van gemaakt, over het algemeen niet duur.
zie; http://www.therussianstore.com/catalogs ... =lenin+pin
De 2e speld is denk ik een soort (promotie?) speld voor het stadje ''Gornji Milanovac'' in servie, misschien heeft het iets met politiek te maken.
(Горњи Милановац is dus servisch voor Gornji Milanovac)
Bedankt voor de info
Gornji Milanovac werd op 28 september door partizanen en chetniks bevrijd tijdens de Servische opstand in 1941, dit zal waarschijnlijk een herdenkings-speld zijn.
Всесоюзный Ленинский Коммунисти́ческий сою́з молодёжи (vandaar VLKSM in het Russisch) was de "Leninistische, jong-communistische groepering" (volgens wiki ook wel bekend als Komsomol). Dus het is geen Lenin-verheerlijking as such (die hadden ze vast wel, maar niet als medailles en speldjes - tenminste, dat kan ik mij niet voorstellen), maar een speldje van een organisatie die naar hem vernoemd is.
Die organisatie bestond trouwens 100 jaar geleden al, tot 1990 gok ik dan - misschien zelfs nog wel daarna... Ik ga uit van een versie uit de jaren '80 - ze zijn sowieso niet waardevol.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961