Verwijderen magazijn van de Hembrug M95

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Verwijderen magazijn van de Hembrug M95

Bericht door Veltro »

Beste iedereen,

Hopelijk een simpele vraag. Na het verwijderen van alle schroeven op het Hembrug M95 geweer verwachte ik alle onderdelen gemakkelijk te kunnen verwijderen. Echter het magazijn zit nog “redelijk” vast. Dit is anders dan ik gewend ben. Ik zie ook wat meer metaal dan ik verwachtte. Iemand een handleiding hoe dit onderdeel van het geweer te verwijderen?

Groet,

Afbeelding
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verwijderen magazijn van de Hembrug M95

Bericht door asjemenou »

Het lijkt mij dat je deze er af kan schroeven. Zover ik het kan bekijken zit het magazijn/beugelkrop (om de trekker) met twee schroeven op de houten kolf geschroefd. Op de zijkant van het magazijn zelf zitten ook weer 2 kleinere schroeven. Misschien heb je wat aan de foto's in deze advertentie; http://www.gunauction.com/buy/9799554/g ... c-and-r-ok . Het gaat hierbij dan wel om een zeer fraaie No.4 oud model karabijn maar dit maakt niet uit.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verwijderen magazijn van de Hembrug M95

Bericht door Erik »

Veltro, heb je het voorschrift gebruikt? Staat ook in voorschrift 72a, Handboek soldaat.

Het geweer kent geen magazijn maar een magazijnkast. In de magazijnkast bevindt zich de veergedrukte opbrenger en meer niet. Je haalt 'm eraf door het verwijderen van beide schroeven. Hij zit niet aan meer schroeven vast.
De magazijnkast bestaat uit de kast en de beugelkrop.

Opgepast: als je beide schroeven loshaalt komt ook het staartstuk los (achterste deel van de loop waarin de afsluiter zich beweegt) Hieraan bevindt zich ook de trekker met zijn mechanisme.

Na verwijderen van magazijnkast een staartstuk met trekkergroep is het wapen leeg. Het metaal wat je dan nog ziet zitten dient ter versteviging van de lade. Er is geen enkel voorschrift (dan behalve voor de wapenhersteller) dat vertelt hoe dat los moet, het is namelijk ook niet de bedoeling!

Haal het wapen los met behulp van het ezelsbruggetje (zoals dat ook in de voorschriften staat):
Geen Meisje Of Het Lacht Lief.

Grendel (wapen openen en uitnemen)
Magazijnkast (eerst de magazijnschroef, dan de kruisschroef. Afnemen middels de beugelkrop)
Ontlaadstok (uitdraaien en uitnemen)
handbeschermer (vizier opzetten, handbeschermer kwartslag draaien en afnemen)
Lade met geweerriem (riem verlengen, voorste band losschroeven en halve slag draaien en over de korrel afnemen)
Loop met staartstuk (wapen wentelen en opvangen)
Asjemenou schreef:Op de zijkant van het magazijn zelf zitten ook weer 2 kleinere schroeven.
Deze dient tot het scharnierpunt van de patroonopbrenger die onder veerdruk staat. Weet waaraan je begint! Het is moeilijk (niet onmogelijk) om deze weer in elkaar te zetten. Houdt de opbrenger met één hand tegen als je deze schroef wilt uitdraaien.
De andere dient om de patroonhouderknop op z'n plaats te houden. Het is onnodig deze uit te nemen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verwijderen magazijn van de Hembrug M95

Bericht door asjemenou »

Mooi uitgelegd Erik, wie kan dat beter doen dan jij :wink: .
Mijn exemplaar is onklaar gemaakt en deze schroef ik dan ook niet uit elkaar.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Verwijderen magazijn van de Hembrug M95

Bericht door Veltro »

Bedankt heren.

De magazijnkast ( :) ) is los.

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verwijderen magazijn van de Hembrug M95

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Mooi uitgelegd Erik, wie kan dat beter doen dan jij :wink: .
Mijn exemplaar is onklaar gemaakt en deze schroef ik dan ook niet uit elkaar.
Tja, na tien jaar onderofficier infanterie uitbeelden en dus ook lesgeven mag het wel eens in de vingers zitten ;)

Het kan de moeite zijn je onklare hembrug eens uit elkaar te nemen of in ieder geval de loop met staartstuk eens uit de lade te halen. Met name de onderzijde van de loop is snel aan vocht onderhevig en mag om de paar jaar wel eens een 'beurtje' gebruiken. Wees niet bang dat dat ten koste gaat van de authenticiteit van het wapen; de wapensmid heeft het ook gedaan toen hij de gaten moest boren voor het onklaarmaken.

Veltro, mijn advies: tenzij je het wapen vuurgereed wilt maken is het niet raadzaam de magazijnkast verder uiteen te nemen. De opbrenger met veer laat zich moeilijk herplaatsen (daar is bij een wapensmid normaal gesproken een instrumentje voor) en ook de patroonhouderklem is een lastig item. Stof en vuil kun je met lucht wegblazen.
Als je de opbrenger met veer toch uit wilt nemen: de veer zit aan de bodem van de magazijnkast vast, die bodem kun je uitschuiven en daarna ook de veer verwijderen. Reinig alles met kerosine (kerobadje) en breng wapenvet (geen olie) aan na het opnieuw in elkaar zetten.
Houd in je achterhoofd dat deze handeling ook in de tijd dat het wapen operationeel was maar zeer zelden werd toegepast.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Verwijderen magazijn van de Hembrug M95

Bericht door Veltro »

Beste Erik,

Deze Hembrug is onklaar en zal dat ook blijven.

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verwijderen magazijn van de Hembrug M95

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:
asjemenou schreef:Mooi uitgelegd Erik, wie kan dat beter doen dan jij :wink: .
Mijn exemplaar is onklaar gemaakt en deze schroef ik dan ook niet uit elkaar.
Tja, na tien jaar onderofficier infanterie uitbeelden en dus ook lesgeven mag het wel eens in de vingers zitten ;)

Het kan de moeite zijn je onklare hembrug eens uit elkaar te nemen of in ieder geval de loop met staartstuk eens uit de lade te halen. Met name de onderzijde van de loop is snel aan vocht onderhevig en mag om de paar jaar wel eens een 'beurtje' gebruiken. Wees niet bang dat dat ten koste gaat van de authenticiteit van het wapen; de wapensmid heeft het ook gedaan toen hij de gaten moest boren voor het onklaarmaken.
Een onklaar gemaakt (grendel)geweer welke ik aankoop kijk ik altijd na en maak ik ook schoon. Zo ook de Hembrug karabijn. Je weet immers nooit met wat voor mogelijke schadelijke stoffen het geweer in aanraking is geweest. Ik maak ze eigenlijk op dezelfde manier schoon zoals jij dat doet.
De metalen delen reinig ik met petroleum. Ik lees in jouw reactie dat jij dit met kerosine doet. Ik neem aan dat dit dezelfde werking heeft. De houten delen reinig ik met spiritus. Spiritus is een alcoholproduct en tast zodoende de lak- en looglaag van het hout niet aan. Oliehoudende producten daarentegen kunnen dit wel doen.
Eventuele roest verwijder ik met een koperen stuiver, wapenolie en een poetsdoek. Ik heb wel eens vernomen dat een koperen stuiver kopersporen kan achterlaten op geblauwde metalen delen. Zelf heb ik dit nog nooit waargenomen.
Metalen geblauwde delen waarvan de blauwe laag is afgesleten laat ik zoals ze zijn. Ik weet dat er een chemisch goedje bestaat waarmee je slijtageplekken op geblauwde metalen delen kunt bijwerken. Waar je dit kunt kopen en of hoe het werkt zou ik niet weten.
Als het onklare geweer weer in elkaar is gezet heb je er eigenlijk weinig omkijken naar. Ik controleer ze wel regelmatig maar kom eigelijk nooit roestplekken o.i.d. tegen. Ik haal de onklaar gemaakte geweren dan ook zo min mogelijk uit elkaar.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verwijderen magazijn van de Hembrug M95

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:De metalen delen reinig ik met petroleum. Ik lees in jouw reactie dat jij dit met kerosine doet. Ik neem aan dat dit dezelfde werking heeft. De houten delen reinig ik met spiritus. Spiritus is een alcoholproduct en tast zodoende de lak- en looglaag van het hout niet aan. Oliehoudende producten daarentegen kunnen dit wel doen.
Kero of petroleum maakt niet uit; ik gebruik wat ik op dat moment voorhanden heb.
Voor hout gebruik ik vaak ook spiritus om de vetlaag van jaren te verwijderen. Wapens zijn niet gelakt van nature. Een wapen heeft een notenhouten lade omdat je ook met bezwete handen dan nog grip hebt. Met een laklaag doe je die werking teniet. Na reiniging gaat het wapen in de gekookte lijnolie, net als vroeger en zoals met noten- en essen gebruiksvoorwerpen nog steeds gebeurt. Wapens (houten delen van ~) zijn in het leger altijd met gekookte lijnolie behandeld geweest
asjemenou schreef:Eventuele roest verwijder ik met een koperen stuiver, wapenolie en een poetsdoek. Ik heb wel eens vernomen dat een koperen stuiver kopersporen kan achterlaten op geblauwde metalen delen. Zelf heb ik dit nog nooit waargenomen.
Ik ook niet. Koper is prima. Zachter dan wapenstaal. Roest kun je ook voor een groot deel verwijderen met wapenolie en cigarettenas. Goed poetsen met wapenlapjes.
asjemenou schreef:Metalen geblauwde delen waarvan de blauwe laag is afgesleten laat ik zoals ze zijn. Ik weet dat er een chemisch goedje bestaat waarmee je slijtageplekken op geblauwde metalen delen kunt bijwerken. Waar je dit kunt kopen en of hoe het werkt zou ik niet weten.
Het chemisch goedje is blauwsel. Blauwen is een gecontroleerd roestproces wat in werking wordt gezet door een zuur. Wat je in een potje koopt is dat zuur. Er is geen verschil met fabrieksblauwing, het is beide een vorm van oxidatie. Vroeger werd ook wel geblauwd middels verhitting. Ik blauw wel, maar dan alleen wapens die ik gebruik in de living history. Liever dat dan roest door water.
Er zijn verschillende merken blauwsel te koop. Mijn beste ervaring is met "gun blue" (jaja, diep nagedacht over de productnaam!) Via internet of via de wapenboer!
asjemenou schreef:Als het onklare geweer weer in elkaar is gezet heb je er eigenlijk weinig omkijken naar. Ik controleer ze wel regelmatig maar kom eigelijk nooit roestplekken o.i.d. tegen. Ik haal de onklaar gemaakte geweren dan ook zo min mogelijk uit elkaar.
Klopt. Als het wapen goed gedaan is, is-ie klaar. Opgeslagen in een ruimte met 40-60 graden vochtigheid zal-ie waarschijnlijk ook geen roestplekken vertonen (pas op met vet van vingers en huid op ongeblauwde delen) Ik doe voor de zekerheid het gehele wapen zeer dun in de wapenolie zetten (OX-13 of O-194)
Ik lees dat we allebei goed bezig zijn! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie