Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Dat is inderdaad een na-oorlogs scoutingmes, ook de schede is na-oorlogs.
Over de waarde kan ik niets vertellen, het zal erg weinig zijn, minder dan 10,- schat ik.
Doordat er ''rostfrei'' op het mes staat vermoed ik dat het mes in Duitsland is gemaakt.
Comrade schreef:Dat is inderdaad een na-oorlogs scoutingmes, ook de schede is na-oorlogs.
Over de waarde kan ik niets vertellen, het zal erg weinig zijn, minder dan 10,- schat ik.
Het is een losse kopie van het HJ-mes zoals dat elders op het forum is besproken. Nieuw zijn dit soort dolkjes al rond de 25 EU. Een tientje is dan wel laag geschat.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco schreef:Waarde (wat de gek er voor geeft) schat ik tussen de 15 en 25 euro.
Denk ook dat dat reëel is. Met name de verkenners (wat oudere scouts heb ik wel eens begrepen) 'kicken' op dit mesje. Vormgeving is mooi en onmiskenbaar duits, ricasso is een copie van de bajonetten uit de 98-serie.
Het is gebouwd als padvindersdolkje. De aanduiding "post Hitler-Jugend" is daarmee niet zo op z'n plaats.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Dit mes is opgeleukt met een nogal nazistische slogan (bloed en eer) dat doet de waarde enorm dalen, want hoeveel oude scouts willen er met een semi nazi dolk rond lopen?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Bedankt mannen voor de snelle hulp.
Mijn buurman zal het mes wel houden ivm sentimentele waarde (opa is reeds gestorven), maar nu heeft hij een idee wat het precies is en wat het waard zou zijn.