Officiers veldmuts, maar waarvan?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Officiers veldmuts, maar waarvan?

Bericht door koe op zolder »

De kleur is HEEL donkerblauw.
Marechaussee? Politie? Periode?
Wie helpt me verder?
Alvast bedankt!
Koe
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Officiers veldmuts, maar waarvan?

Bericht door Erik »

Koe,

de foto's geven verschillende kleuren weer, tenminste, op mijn computer. Zou je de kleuren kunnen beschrijven, met name die van de biezen? Ook zie ik geen voorkant van de muts, ik kan het model zo niet zo goed bepalen.
Nederland heeft indertijd twee donkerblauwe veldmutsjes gekend. De KMar kende een nassausblauw veldmutsje vlak voor de oorlog (en tijdens de oorlog in London), maar er was ten behoeve van de uitgaanstenue bij de Pr. Irenebrigade ook een donkerblauwe veldmuts in gebruik naar Engelse snit (F.S. cap) en voorzien van oranje biezen.
Zou het mogelijk een van deze twee kunnen betreffen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Officiers veldmuts, maar waarvan?

Bericht door koe op zolder »

Dank voor je antwoord Erik!
De vooroorlogse KMar veldmuts was dus donkerblauw in plaats van zwart? Altijd gedacht dat deze zwart was. Maar in het blauwe geval moet het een officiersveldmuts voor de KMar zijn.
Als je op de eerste foto klikt zie je als het goed is het model; veldmuts m31.
De kleuren worden goed weergegeven op de tweede foto. De bies is dus zilverkleurig.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie