Britse Mk.III of bewerkte Mk.IV of V

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
VC89
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2010, 23:15

Britse Mk.III of bewerkte Mk.IV of V

Bericht door VC89 »

Ik heb onlangs op een rommelmarkt een Britse "turtle" helm gekocht. De liner was vastgemaakt aan de helmschaal met een schroef dus dacht ik meteen aan een Mk.III. Nu staan de rivetten aan de zijkant van de helm laag i.p.v. hoog zoals dat bij een Mk.III zou horen (ik haal die twee altijd door elkaar). De liner lijkt een soort pull-systeem te hebben (anders dan het systeem van de Mk.IV in mijn collectie) maar is vervaardigd door BMB (Briggs Motor Bodies Ltd.) die bij mijn weten tussen 1939 en 1943 voor het leger produceerden. Op de helm zijn geen markeringen teruggevonden alsook geen jaartal op de liner. Ook de rim is "slordiger" vastgezet dan bij mijn Mk.IV en Mk.V.

Het lijkt wel een hybride tussen de Mk.III en een Mk.IV. Kan er iemand mij meer vertellen over deze helm? (bvb. productiefout, bewerkte Mk.IV, etc.?)
Ooit had ik iets gelezen over een "Modified Mk.III" uit de jaren '50 maar weet niet meer waar en wat er precies aangepast werd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Britse Mk.III of bewerkte Mk.IV of V

Bericht door Haplo »

Standaard MkIV.
De schroef hoort hier niet in.
De bevestiging in de top van de helm voor het lift the dot systeem mist.
Mvg/Best regards, Sipke
VC89
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 aug 2010, 23:15

Re: Britse Mk.III of bewerkte Mk.IV of V

Bericht door VC89 »

Bedankt Haplo,

Gelukkig heb ik er niet veel voor betaald :)
Plaats reactie