Stempel met foto`s nummer 2

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door Jan m »

Hallo allemaal hier zijn de stempels (het zijn er 2 geworden). Ik weet er niks over dus misschien kan iemand me helpen. Wat ik over de stempels wil weten zijn de volgende dingen: Wie is de maker? Hoe oud is hij? Waarvoor werd hij gebruikt? Als ik er zelf naar kijk zie ik potloodlijntjes zitten maar dit is op de foto niet goed te zien. Mijn andere topic hierover kan eventueel op slot.

Alvast bedankt, Jan
Bijlagen
stempel 022.JPG
stempel 024.JPG
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door Jan m »

kan dit ook in de mobilisatieperiode zijn gemaakt?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door Erik »

Even de maten erbij? Zijn er inktsporen? Wat voor een materiaal is het gemaakt?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door Jan m »

Er zijn geen inktsporen hij is lxbxh 9x8x4 cm.Hij is gemaakt van koper, het koperwerk is 6 mm hoog.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door Erik »

Dan denk ik eerder dat dit herinneringsschildjes zijn, die je uitgereikt kreeg na een bepaalde tijd bij een onderdeel gediend te hebben of ergens als sier hebben gehangen. De maten zijn eigenlijk iets te groot voor een stempel (en eigenlijk ook te klein voor echte herinneringsschildjes) en koper is niet het geëigende materiaal voor een stempel.
Kan ook zijn dat het clichés zijn voor drukwerk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door Jan m »

Bedankt! Ik weet nog niet helemaal zeker wat het is, mijn opa dacht dat het misschien door een soldaat is gemaakt. Er zijn eerst lijntjes getrokken, daarna is er met een mes of iets dergelijks overheen gegaan en toen is het koper erop gemaakt. Op de foto`s zie je ook niet dat ze verschillend zijn. Bij de een zijn er bijvoorbeeld 7 spijkertjes ingeslagen en bij de ander 9.

Jan
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door asjemenou »

Jan m schreef:Bedankt! Ik weet nog niet helemaal zeker wat het is, mijn opa dacht dat het misschien door een soldaat is gemaakt. Er zijn eerst lijntjes getrokken, daarna is er met een mes of iets dergelijks overheen gegaan en toen is het koper erop gemaakt. Op de foto`s zie je ook niet dat ze verschillend zijn. Bij de een zijn er bijvoorbeeld 7 spijkertjes ingeslagen en bij de ander 9.

Jan
Naar mijn idee zijn de schildjes voorbeelden van huisvlijt om het zo maar te noemen. Dat de twee schildjes, in spiegelbeeld uitgevoerd, niet elkaars gelijke zijn is o.a. te zien aan de kwasten aan de uiteinden van de staarten van de leeuwen.
Erik schreef:Kan ook zijn dat het clichés zijn voor drukwerk.
Het lijkt mij niet dat de schildjes clichés bedoelt voor drukwerk zijn. Ook zou het niet praktisch zijn om een schildvormig plankje in te spannen op een (boekdruk) drukpers. Even heb ik getwijfeld of dat het preegvormen zouden kunnen zijn maar dit lijkt mij ook niet het geval. Zie; http://www.google.nl/search?q=preeg+dru ... n&tbm=isch .
Preegvormen worden op een houten plank uit één stuk gespannen om zo bestand tegen de druk van de drukpers te zijn. Bij één van de schildjes zie ik duidelijk naden zitten. Dit schildje zou dus onder deze druk bezwijken. Nogmaals, de schildjes lijken mij niet bedoelt te zijn geweest voor een grafische toepassing.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Het lijkt mij niet dat de schildjes clichés bedoelt voor drukwerk zijn. Ook zou het niet praktisch zijn om een schildvormig plankje in te spannen op een (boekdruk) drukpers. Even heb ik getwijfeld of dat het preegvormen zouden kunnen zijn maar dit lijkt mij ook niet het geval. Zie; http://www.google.nl/search?q=preeg+dru ... n&tbm=isch .
Preegvormen worden op een houten plank uit één stuk gespannen om zo bestand tegen de druk van de drukpers te zijn. Bij één van de schildjes zie ik duidelijk naden zitten. Dit schildje zou dus onder deze druk bezwijken. Nogmaals, de schildjes lijken mij niet bedoelt te zijn geweest voor een grafische toepassing.
Ik twijfelde ook al omdat ik het materiaal niet goed kan zien. Ik ben wel eens cliches tegengekomen die naderhand op een plankje waren aangebracht, vandaar mijn gedachtengang.
Doordrukvormen (het is de eerste keer dat ik het germanisme "preegvormen" tegenkom, grappig) heb ik niet eens aan gedacht, daarvoor worden in de regel toch meer vierkantige of rechthoekige vormen gebruikt voor zover ik weet.

Blijf je wat deze vormen betreft waarschijnlijk hangen in herinneringsschildjes, al of niet huisvlijtig ontstaan!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door Jan m »

Toch allemaal heel erg bedankt voor de moeite!

Jan
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:
asjemenou schreef:Het lijkt mij niet dat de schildjes clichés bedoelt voor drukwerk zijn. Ook zou het niet praktisch zijn om een schildvormig plankje in te spannen op een (boekdruk) drukpers. Even heb ik getwijfeld of dat het preegvormen zouden kunnen zijn maar dit lijkt mij ook niet het geval. Zie; http://www.google.nl/search?q=preeg+dru ... n&tbm=isch .
Preegvormen worden op een houten plank uit één stuk gespannen om zo bestand tegen de druk van de drukpers te zijn. Bij één van de schildjes zie ik duidelijk naden zitten. Dit schildje zou dus onder deze druk bezwijken. Nogmaals, de schildjes lijken mij niet bedoelt te zijn geweest voor een grafische toepassing.
Ik twijfelde ook al omdat ik het materiaal niet goed kan zien. Ik ben wel eens cliches tegengekomen die naderhand op een plankje waren aangebracht, vandaar mijn gedachtengang.
Doordrukvormen (het is de eerste keer dat ik het germanisme "preegvormen" tegenkom, grappig) heb ik niet eens aan gedacht, daarvoor worden in de regel toch meer vierkantige of rechthoekige vormen gebruikt voor zover ik weet.

Blijf je wat deze vormen betreft waarschijnlijk hangen in herinneringsschildjes, al of niet huisvlijtig ontstaan!
Een beetje een off topic praatje maar de reden dat clichés, ril-, preeg- en stansvormen op een rechthoekig/vierkant houten plankje zijn gemonteerd is enkel en alleen om het in te kunnen spannen op een (boekdruk) drukpers. Op rommelmarkten e.d. kom je nog wel eens een cliché tegen. In de meeste gevallen zijn ze wel gemonteerd geweest op een houten plankje maar dit kan naderhand ook verwijdert zijn. De reden dat je deze clichés of letterzetsels op een rommelmarkt kan tegenkomen is omdat de boekdruk/hoogdruk bijna niet meer word toegepast. Een tijdlang is het ook erg in geweest om een "letterbak" aan de muur te hebben hangen. Een originele "letterbak" is een kast (lade) uit een zetbok. Zie; http://www.drukwerkindemarge.org/te-koo ... zetbokken/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Stempel met foto`s nummer 2

Bericht door Jan m »

bedankt voor de info
Plaats reactie