Helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Haubtspinner
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 sep 2013, 22:18
Locatie: Limburgia ( NL )

Helm

Bericht door Haubtspinner »

Hallo leden,

Ik heb laatst een helm gekregen, nou heb ik al op google vanalles geprobeerd om te achterhalen van welk land deze afkomstig is. Kan iemand mij misschien vertellen waar deze helm vandaan komt ?!
Of hoe ik beter op internet kan zoeken naar de oplossing....
Bij deze helm zat ook nog een soort plastic binnenhelm.
En wat zou de evt waarde van deze helm zijn ? ( wil hem evt te koop aanbieden )
Alvast bedankt !

Groeten Paul.
Bijlagen
2013-10-31 12.26.02.jpg
2013-10-31 12.24.51.jpg
2013-10-31 12.24.02.jpg
Voorheen bekend als einer-spinnt-immer op dit forum.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Helm

Bericht door Haplo »

Nederlandse helm.
Gemaakt door Verblifa.
Waarde 5 tot 10 euro.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Haubtspinner
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 sep 2013, 22:18
Locatie: Limburgia ( NL )

Re: Helm

Bericht door Haubtspinner »

Dankjewel haplo,
Maar hoe kan ikzelf dat nou opzoeken ?
Heb al gezocht onder ntro 637, onder verschillende modellen helmen enz.....

Maar toch bedankt !
paul
Voorheen bekend als einer-spinnt-immer op dit forum.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Helm

Bericht door Haplo »

Codering die in de rand geslagen staat.
De Vb geeft al aan dat het Verblifa is.
De rest kan ik niet goed lezen, maar geeft onder andere aan welk jaartal de helm gemaakt is.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Helm

Bericht door Erik »

Verblifa-helmen werden in de jaren vijftig massaal teruggenomen voor een extra controle in verband met productiefouten (scheuren in de helmrand) De helmen ondergingen testen en werden dan goed- of afgekeurd. Afgekeurde exemplaren werden vernietigd (door met een houweel o.i.d. een gat in de koepel te slaan) en de goede gingen terug naar de troep. De stempel die je ziet is een controlestempel. Er zou voor het mooie ook een stempel in moeten staan waaruit blijkt of de helm goed- of afgekeurd is.

Voor vijf EU moet je geluk hebben, steeds meer mensen zien in dat het hier gaat om toch wel een bijzonder exemplaar. Maar inderdaad vind je ze nog wel eens voor die prijs. Er zijn verzamelaars (dat is wat erg breed, beter gezegd: ik ken een verzamelaar) die de serie proberen bij elkaar te krijgen: een beschadigde helm zonder houweelgat, goed- en afgekeurde helmen met de verschillende stempelingen (in witte en zwarte inkt)
Aardig, als je ruimte hebt :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Verblifa M53 helm

Bericht door asjemenou »

Haubtspinner schreef:Hallo leden,

Ik heb laatst een helm gekregen, nou heb ik al op google vanalles geprobeerd om te achterhalen van welk land deze afkomstig is. Kan iemand mij misschien vertellen waar deze helm vandaan komt ?!
Of hoe ik beter op internet kan zoeken naar de oplossing....
Bij deze helm zat ook nog een soort plastic binnenhelm.
En wat zou de evt waarde van deze helm zijn ? ( wil hem evt te koop aanbieden )
Alvast bedankt !

Groeten Paul.
Nooit iets verkopen voordat je 100% zeker bent of wat het is. De helm is een Nederlandse M53 helm. Erik verteld je eigenlijk al over de helm.
De stempel in de helm staat voor "CONTROLE 637 ICW", de 637 Intendance Centrale Werkplaats te Woerden. Hier werd tot 1993 de ingeleverde plunjezakken van de dienstplichtige militairen nagekeken/gesorteerd en gewassen.
Zoals Erik al verteld waren er problemen met de productie van de M53 helm bij Verblifa in Krommenie. Eén van de problemen zou zijn geweest dat de samenstelling van het metaal (mangaanstaal) niet goed was. Het klinkt misschien raar maar in 1953 was de Amerikaanse productie van de M1 helm een militair geheim. De Amerikanen wilden de samenstelling van het metaal voor deze helm niet prijs geven. Verblifa kreeg toch de opdracht van Defensie om zo'n kloon te fabriceren maar blijkbaar ging dat in den beginne niet helemaal goed. Of alle Verblifa helmen afgekeurd werden durf ik zo niet te zeggen. Later werd de M53 helm dan ook in Duitsland gefabriceerd.
Hierdoor moesten alle binnenkomende Verblifa helmen op het 637 ICW worden gecontroleerd. Van werknemers (veelal burgerpersoneel) van het 637 ICW heb ik vernomen dat Verblifa helmen zelfs rond 1980 nog uit binnenkomende plunjezakken werden gehaald. Er zijn genoeg exemplaren die aan vernietiging zijn ontkomen.
Zover ik weet hanteerde het 637 ICW maar één soort controlestempel in de helm. Het model zoals deze in jouw exemplaar is gezet. De stempel geeft slechts aan dat de helm is gecontroleerd en goed bevonden. De stempelafdrukken kunnen onderling wat verschillen. Waarschijnlijk had men meerdere stempels in gebruik. Soms staat er maar één stempel in de helm maar ik ken ook exemplaren waar er drie in staan.
Een stempel van afkeuring bestond naar mijn weten niet. Zoals Erik al vermeld behoorden de afgekeurde helmen te worden voorzien van een gat in de kroon. Dit gebeurde inderdaad met een pikhouweel. Vaak nam men niet eens de moeite om een gat in de helm te slaan. Een flinke deuk vond men veelal ook voldoende. De afgekeurde helmen belanden uiteindelijk toch op een grote hoop.
Met het afschaffen van de dienstplicht kwam de hoofdtaak van het 637 ICW eigenlijk te vervallen. Het is inmiddels dan ook gesloten en zelfs grotendeels afgebroken. Zie; http://www.verhaalvanwoerden.nl/de-verh ... et-kasteel en http://www.hugokotestein.nl/files/boekj ... an2012.pdf .

Afbeelding

Waarom zou je zo'n stukje Nederlandse geschiedenis willen verkopen nu je het volledige verhaal achter de helm kent? Veel zal de helm overigens niet opbrengen wanneer je deze op Marktplaats zet. Gewoon een leuk plaatsje geven. Militaria moet je waarderen ook al heeft het bijna geen financiële waarde.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Haubtspinner
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 sep 2013, 22:18
Locatie: Limburgia ( NL )

Re: Helm

Bericht door Haubtspinner »

Dank jullie wel voor de reacties en de uitleg.
Ik heb inderdaad ook 3 dezelfde stempels aan de binnenkant van deze helm staan.
Ik waardeer ook alle militaria, maar ik heb 2 van deze helmen.
Daarom wou ik er 1 evt wegdoen, zodat ook andere verzamelaars er iets aan hebben, anders stel ik toch maar 1 helm ter display op en ligt de ander ergens in een doos, die dan toch maar stof ligt te happen.
Ik had me ook al kunnen denken dat de financiele waarde niet erg hoog lag, maar dat maakt mij ook niet echt veel uit. Een symbolisch bedrag van een verzamelaar geeft vaak meer voldoening dan een groot bedrag van een grootdoener......
In ieder geval bedankt voor deze info.
Ik zal me eens bedenken wat ik ermee van plan ben, mocht de helm uiteindelijk toch weggaan dan zien jullie hem vanzelf verschijnen op het forum......

M.v.g. Paul
Voorheen bekend als einer-spinnt-immer op dit forum.
Plaats reactie