Overjas waarvan en welk jaar?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Overjas waarvan en welk jaar?

Bericht door Joep »

Daar maak je wel een punt patrick, ik zie op Internet dat o.a. ook de luchtmobiele brigade dat embleem gebruikt, maar dan spreek je wel over het embleem van het Garderegiment Grenadiers.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Overjas waarvan en welk jaar?

Bericht door Erik »

Joep schreef:Vreemd dat het voor veel meer zaken in Frankrijk werd gebruikt, ....
En niet alleen Frankrijk! Heel Europa gebruikt de springende granaat! Meestal voor Grenadiers maar ook heel algemeen voor (militaire) politie! Ook de Ned. KMar gebruikt een springende granaat, met gesloten vlam trouwens. Die was voor de oorlog nog open.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Overjas waarvan en welk jaar?

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:
Joep schreef:Vreemd dat het voor veel meer zaken in Frankrijk werd gebruikt, ....
En niet alleen Frankrijk! Heel Europa gebruikt de springende granaat! Meestal voor Grenadiers maar ook heel algemeen voor (militaire) politie! Ook de Ned. KMar gebruikt een springende granaat, met gesloten vlam trouwens. Die was voor de oorlog nog open.
Zo is dat! Militaria verzamelen betekent onderzoeken. De overjas in kwestie is uitgaande van de knopen (met vlammende granaat!) en de mouwinsigne, van de Franse Gendarmerie Nationale. Op de achterkant van de knopen staat als ik het goed heb de naam van de Franse fabrikant vermeld. Ik meen dat deze fabrikant in Parijs (Paris) gevestigd was.
Omdat de chevrons op de mouwinsigne wit zijn zal de jas hebben toebehoort aan een Gendarme (Sergeant) van de Gendarmerie Départementale bijgenaamd "La Blanche". Zie ook; http://fr.wikipedia.org/wiki/Grades_de_ ... _nationale_(France) . Wanneer de overjas precies gefabriceerd is durf ik niet te zeggen maar deze zou rond WOII kunnen liggen. Zijn er echt geen stempels of etiketten in de jas te vinden? Ook niet in de voering van een binnenzak?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
NickG.
Lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 dec 2012, 14:48

Re: Overjas waarvan en welk jaar?

Bericht door NickG. »

Bedankt voor de hulp tot nu toe!
Ik heb nog even goed gekeken in de jas maar kan echt nergens stempels vinden.
Ik kan op het internet ook niks vinden.
De knopen komen inderdaad uit Parijs.
Ik ben er wel achter gekomen dat niet alle knopen van de zelfde maker zijn.
Hier wat foto's van wat knopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kijk ook eens op mijn site! :) http://www.goldeneagle-militaria.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie