Britse verrekijker.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Britse verrekijker.

Bericht door Jonasj »

Hallo allemaal,
voor mijn Britse officier ben ik op zoek naar een "Kershaw" verrekijker.
Ik ben toen op deze gestoten.
http://www.2dehands.be/verzamelen/overi ... 68457.html
Hij ziet er goed uit naar mijn mening. Maar ik heb dan wat foto's gevraagd van de datering op de verrekijker zelf.
En daar stel ik me toch wat vragen bij. Deze datum lijkt wel geschreven op de verrekijker. Iemand een idee of dit meer werd gedaan?

Het gaat dus om deze verrekijker.
3.jpg
Dit is de datering waar ik vragen bij heb...
1.jpg
Op deze foto is wel MK II te lezen, en deze lijkt me er wel in gedrukt.
2.jpg
Wat denken jullie?
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Britse verrekijker.

Bericht door michiel01 »

Brits is niet echt mijn ding, maar dit ziet er nep uit.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Britse verrekijker.

Bericht door asjemenou »

De kijker is inmiddels al gereserveerd. Nep lijkt mij de verrekijker in ieder geval niet. De vraag is alleen van wanneer dateert hij precies. Deze verrekijkers zijn namelijk ook nog na de oorlog geproduceerd en niet alleen voor het Britse leger. Het Nederlandse leger heeft ze ook gehad. Dit exemplaar lijkt mij wel door het Britse leger gebruikt, er staan immers "broad arrows" op.
Uitgaande van de foto's gaat het om een Bino Prism No.2 Mk.III. Deze aanduiding is te zien op de foto. De inscriptie staat links van de "broad arrow".

Afbeelding

Het serienummer lijkt mij inderdaad in- of overgekrast. Het kan zijn dat dit wel het originele serienummer van de verrekijker is maar op deze manier werd het er in ieder geval niet zo op gezet. Ook de inscriptie naast het rechter oculair vind ik twijfelachtig. Voor de juiste inscriptie op de Kershaw verrekijker zie; http://tedbrink.webs.com/gb14.htm . Er zijn er ook die ongemarkeerd zijn. Daar heeft dit exemplaar wel iets van weg; http://tedbrink.webs.com/gb18.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Britse verrekijker.

Bericht door ammo »

Is in geen geval en MK III kijker uit wo 2, zagen er niet zo uit.
en dan bedoel ik de inscripties.
Er is gewoon een hobby bob mee bezig geweest, dus niet kopen.
Laatst gewijzigd door ammo op 15 dec 2013, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Britse verrekijker.

Bericht door asjemenou »

ammo schreef:Is in geen geval en MK III kijker uit wo 2, de eerste werden gemaakt in 1944 en zagen er niet zo uit.
en dan bedoel ik de inscripties.
Er is gewoon een hobby bob mee bezig geweest, dus niet kopen.
Over de juiste datering van de kijker uit de advertentie ben ik niet zeker maar beweer je nu dat de No.2 Mk.III verrekijker pas in 1944 werd vervaardigd?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Britse verrekijker.

Bericht door ammo »

@ asjemenou, Over de juiste datering van de kijker uit de advertentie ben ik niet zeker maar beweer je nu dat de No.2 Mk.III verrekijker pas in 1944 werd vervaardigd?

Goed dat je dit even aanhaald, Ik heb iets verkeerd gelezen.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie