Ik kreeg laatst een mailtje van iemand die mij een origineel Marechaussee uniform aanbood van voor 1940. Hij heeft
bij zijn mail ook meerdere foto's toegevoegd. Ik heb deze foto's als bijlage aan dit onderwerp toegevoegd. Toen ik de foto's
eens goed had bekeken vielen mij de volgende dingen op, namelijk :
Verkeerde chevrons
Hij zei wel in zijn mail dat de chevrons niet thuishoorde op het uniform en dat dit een later op het uniform
zijn geplaatst door een toneelkostuum bedrijf. Ik ben niet zo thuis in chevrons buiten de Marechaussee om maar het lijken wel
mariniers chevrons. Correct me if I'm wrong.
De voering
Ik heb meerdere originele Marechaussee uniformen gezien en bij deze uniformen was de voering zwart. Het feit dat
dit uniform een witte voering had vond ik wel raar. Op de voering staat ook twee maal met inkt gedrukt :
"Ridderhof onv. (?) Schoten
Toneelcostumes
telef.4278 (02290)
Grote Oost 5 - HOORN - K?asmarkt ?"
Na het zien van de stempels begon ik al na te denken dat dit om een oud namaak exemplaar betreft van een pre 1940 Marechaussee uniform.
De kraag
Ook als je goed naar de details kijkt van de kraag valt je wat dingetjes op. Zo kun je zien dat de kraag gesloten worden door een enkele
haak terwijl ik ben een paar originele Marechaussee uniformen heb gezien dat de kraag gesloten wordt door twee haken. Ook als naar foto's
kijkt van de Marechaussee van voor 1940 dan zie je dat de kragen goed gesloten zitten. Ik denk dat dat moeilijk gaat met een haakje

bevestigingen om een binnenkraag vast te maken aan de kraag van het uniform. Deze heb ik bij andere KMAR uniformen wel gezien. Als je goed kijkt
zie ik ook dat er stiksel op de kraag zit. Deze heb ik ook nog nooit eerder gezien op een originele kraag

De epauletten
Ook als je naar de epauletten kijkt vallen er verschillende dingen op. Aan elke schouder zit een blanco geel metalen knoop, precies
dezelfde knopen als mijn M1905 van mijn vorige topic. Zoals in het vorige topic is besproken horen en er sowieso geen van dit soort
knopen op een Marechaussee uniform. De vier gaten aan beide schouders zijn mij ook een raadsel. Ik heb bij de originele uniformen nooit echt onder
de epauletten gekeken maar ik kan mij niet herinneren dat er 4 gaten op de schouders zaten. Iemand een idee waar dit van zou zijn ?
De knopen
Last but not least, de knopen. Op een foto kun je de granaat op de knoop duidelijk zien en als je goed kijkt valt het op dat de granaat niet
bepaald 'scherp' op de tailleknoop zit. Zou het misschien mogelijk zijn dat het toneelkostuum bedrijf destijds knopen heeft laten namaken van
originele knopen ? Ik heb op het moment nog geen duidelijke foto's van de rest van de knopen maar deze heb ik al aan de desbetreffende persoon gevraagd.
Ik heb ook gelijk gevraagd naar de diameter van de knopen en of er misschien ook nog details achter op de knoop staan.
Mijn vraag is of dit toch een origineel zou betreffen die zwaar aangepast is of dat dit een namaak Marechaussee uniform is geweest dat gemaakt
is door het toneelkostuum van de stempels. Zou iemand toevallig ook de waarde van dit uniform weten, of kunnen schatten ?
Bij voorbaat dank.