Issued of Unissued

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Issued of Unissued

Bericht door Ray76 »

Hoi, zoals al eerder vermeld wil ik gaan beginnen met het verzamelen van Duits ww2.
Gelukkig mezelf hier aangemeld en behoed voor een miskoop _/-\o_
Nu zit ik op de betere sites te kijken, waar je garantie krijgt op 100% echtheid.
Ik wil graag starten met een visor cap. Nu kan ik bij de 1 een issued Infantrie visor cap kopen voor 500 euro
en bij een ander een unissued Artellerie visor cap voor 450 euro
Wat zou jullie keus zijn en waarom?
Is het überhaupt wel verstandig om met zo'n visor cap te starten en niet met bv insignes/medailles.
Er is binnenkort weer een beurs in Breda waar ik sowieso naar toe wil.
Misschien verstandiger om daar te kijken voor items om mee te starten?
bedankt alvast
Groetjes Ray
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Issued of Unissued

Bericht door michiel01 »

Hallo Ray, als je naar de beurs in Breda gaat, kun je inderderdaad eens kijken naar wat exemplaren die daar zullen liggen. Mogelijk is Mark er (intermilitaria) zoals altijd en een aantal prive verkopers die ook wel schirmmutze meebrengen.

ga anders even opzoek naar een knalrood T shirt (make cheese not war), dan kan ik je de degene wijzen welke je beter kan ontlopen en wie je wel wil helpen. Er zullen meer mensen van het forum zijn.

En voor je dillemma, wat spreekt het je het meeste aan (bij de meeste is dat Inf, mede daarom duurder) en ga altijd voor kwaliteit boven kwantiteit. Want een keuze, voor ons, zonder foto's is lastig.
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Issued of Unissued

Bericht door Ray76 »

Hahahaha, ga ik je zeker in de gaten houden.
Foto's eerst de Infantrie
Infantrie 1 (640x515).jpg
Infantrie 2.jpg
Infantrie 3.jpg
Infantrie 4.jpg
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Issued of Unissued

Bericht door Ray76 »

Dan nu de Artellerie cap.
Hier staat ook bij dat de adelaar waarschijnlijk veranderd is :wink: (weliswaar ook een originele)
Artellerie 1.jpg
Artellerie 2.jpg
Artellerie 3.jpg
Artellerie 4.jpg
Artellerie 5.jpg
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Issued of Unissued

Bericht door Jan Klaassen »

Denk dat de keus tussen Issued en Unissued erg persoonlijk is. In mijn DDR-verzameling ga ik voor unissued, maar als WOII mijn gebied zou zijn zou dat zeker issued zijn. Sommigen gaan zelfs voor "salty" (oftewel; heel sterk gebruikt). Is maar net wat je "mooier" vindt: de "been there"-look, of "nieuw" uit de fabriek (of kledingkast).
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Issued of Unissued

Bericht door Jasper J »

Keuze moet je zelf maken maar ik ga altijd voor gebruikt het spul moet iets meegemaakt hebben het moet sfeer ademen ,een paar gaatjes of wat dan ook maakt voor mij persoonlijk het product mooier.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Issued of Unissued

Bericht door uniformverzamelaar »

Je moet het natuurlijk ook van de kant bekijken.

Wat al is het terug wil verkopen ?
Wat zal ik het makkelijkste kwijt geraken ?
Is dat bijvoorbeeld een pet die gebruikt is maar zonder gaten, of is dit een gebruikte pet met hier en daar gaatjes ?

Bij dit voorbeeld zal je al gauw merken dat er een duidelijk verschil in de prijs waar te nemen valt

Maar een keuze moet je natuurlijk voor jezelf maken
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Issued of Unissued

Bericht door Ray76 »

Ik zelf heb ook de voorkeur voor gedragen materiaal, maar dan wel zo netjes mogelijk. Ik zie op mp soms dingen voorbij komen waar ik van denk; dat zou ik nooit willen.
Mijn insteek is om met de loop der jaren een compleet uniform bij elkaar te sprokkelen met daarbij dan nog foto's, losse insignes/medailles, wehrpass, vaantje/vlaggetje enz.
Een glazen vitrine kast met daarnaast een pop in uniform.
Denk dat ik eerst wacht tot de beurs in Breda en daar eerst eens kijk wat er allemaal te koop word aangeboden.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Issued of Unissued

Bericht door Jan Klaassen »

Met zo'n compleet uniform is het natuurlijk wel handig 1 "soort" (issued of unissued) aan te houden. :)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Issued of Unissued

Bericht door Kugelblitz »

Je kunt ook gewoon de middenweg nemen: lichte gebruikssporen, maar geen beschadigingen. Gebruikssporen zijn niet noodzakelijk hetzelfde als beschadigingen, zoals gaten etc. Veel schade is bovendien na de oorlog pas ontstaan door motten, muizen, spelende kinderen etc.

Als het even kan nooit incomplete of beschadigde items aanschaffen, die verkoop je altijd lastiger en vaak krijg je je eigen geld er niet eens voor terug. Is enkel te overwegen als de prijs erg gunstig is, of het om een zeer zeldzaam item gaat, waardoor je de slechte staat maar op de koop toe neemt...

Ik vind de Infanterie pet een mooi voorbeeld van lichtgedragen staat. Nagenoeg onbeschadigd, maar toch duidelijk gebruikt. De Artillerie pet heeft wat mij betreft weinig uitstraling en zal ook alleen een mooie set vormen met een uniform in dezelfde ongedragen staat.
Zoals gezegd is het een persoonlijke kwestie, kan me goed voorstellen dat het verzamelen van nagelnieuwe items, het liefst met de fabriekslabels er nog aan, ook mooi is.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Issued of Unissued

Bericht door Ray76 »

Ik vind het ook mooier dat het licht gedragen is. De infanterie pet is idd een mooi voorbeeld hiervan.
Denk dat het met kleding en laarzen sowieso moeilijker is om die unissued te vinden.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Issued of Unissued

Bericht door Erik S. »

Ik ga tegenwoordig zelf alleen voor mint materiaal. Ook al is het gedragen spul misschien "been there" maar het maakt het item niet meer of minder echt van. Daarnaast heb ik liever 1 pop die kompleet in mint waarvan ik weet dat ik er over 5 jaar nog niet op uitgekeken ben. Daarnaast kun je makkelijk binnen een jaar 6-7 poppen bouwen met gebruikt/misbruikt materiaal maar dan geef je ook een vertekend beeld aangezien dat je "kapot" materiaal bij de foerier inleverde en dan nieuw materiaal kreeg. Natuurlijk kon dat soms lang duren maar een pop met een roestige helm, een verdroogde of met 3 liter leervet ingesmeerde Y-riem en een jas/broek met gaten is niets voor mij. Natuurlijk, wanneer je voor kwaliteit gaat kun je minder spullen kopen maar ik heb liever een pop met een uniform zoals het toen gedragen zou zijn in plaats van een pop waarbij je eigenlijk moet zeggen " Ja het zou zo gedragen kunnen zijn ".

Ik zou als ik jou gaan voor mint of lichtgebruikt. Het gebruikte spul is misschien mooi, maar in wat voor staat is die gedragen schirmmutze over 10 jaar? Waar het leer nu misschien nog goed is kan het uitdrogen, breken of zelfs loskomen van de schirmmutze...

Zie het als een investering, koop materiaal wat over 10 jaar nog steeds begeerd is. Het is niet erg om voor een speciaal item "veel" te betalen bij een handelaar. Als je het minstens 10 jaar bij je houd dan kijk je straks terug op die "mooie" prijs die je betaalde. Daarnaast moet je in ogenschouw houden dat de menselijke geest altijd beter wil. Dus die "super" Schirmmutze waar je nu "wow" bij denkt is over 10 jaar misschien niet meer zo "speciaal", maar nog mooi. Als je nu een gedragen exemplaar koopt voor de helft van de prijs, ga je over een paar jaar kijken naar een mooiere. En daar gaat ook weer tijd en geld in steken, je oude pet verkopen, nieuwe vinden.. Terwijl die mooie dan ook weer duurder is.

Maargoed. Dit is mijn zicht op verzamelen...
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Issued of Unissued

Bericht door uniformverzamelaar »

Erik S. schreef: Ik zou als ik jou gaan voor mint of lichtgebruikt. Het gebruikte spul is misschien mooi, maar in wat voor staat is die gedragen schirmmutze over 10 jaar? Waar het leer nu misschien nog goed is kan het uitdrogen, breken of zelfs loskomen van de schirmmutze...

Zie het als een investering, koop materiaal wat over 10 jaar nog steeds begeerd is. Het is niet erg om voor een speciaal item "veel" te betalen bij een handelaar. Als je het minstens 10 jaar bij je houd dan kijk je straks terug op die "mooie" prijs die je betaalde. Daarnaast moet je in ogenschouw houden dat de menselijke geest altijd beter wil. Dus die "super" Schirmmutze waar je nu "wow" bij denkt is over 10 jaar misschien niet meer zo "speciaal", maar nog mooi. Als je nu een gedragen exemplaar koopt voor de helft van de prijs, ga je over een paar jaar kijken naar een mooiere. En daar gaat ook weer tijd en geld in steken, je oude pet verkopen, nieuwe vinden.. Terwijl die mooie dan ook weer duurder is.

Maargoed. Dit is mijn zicht op verzamelen...
Beste EriK S.
Kan je mij een definitie geven van "MINT"

Ik ga voor een groot stuk mee in je redenering. Maar een item dat nu mint is kan even goed na 10 jaar niet meer mint zijn. Dit hangt veel af van de persoon die ze in zijn bezit heeft.

Een pet die in de jaren 40 licht gedragen is en die nu nog (2014) in goede staat is (na 70 jaar) die zal na 100 jaar ook nog in goede staat zijn op voorwaarde dat je op een juiste en verantwoorde manier bewaard wordt.
Daar kan ik je gedachten gang spijtig genoeg niet volgen.

Ik spreek hier niet over gaten en scheuren of verroest enz. want dat is al zeker geen toestand die ik in mijn collectie wil hebben. :frownno:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Issued of Unissued

Bericht door Erik S. »

Beste EriK S.
Kan je mij een definitie geven van "MINT"
Mint, ongebruikt, geen schade, verderf of sporen van opslag, aanpassing, gebruik of de tijd. Het moet dus helemaal nieuw zijn.

Een van mijn "mint" stukken:
Afbeelding
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Issued of Unissued

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt.

Ik hoop toch niet dat je daar de zwarte mee bedoeld.

Want deze zijn belange niet "mint" volgens mij. :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie