Schirmutze origineel en welke waarde

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Schirmutze origineel en welke waarde

Bericht door Ray76 »

Hoi allemaal, ben ik weer :oops:
Wat vinden jullie van deze schirmmutze?
Denk wel dat het een origineel exemplaar betreft. Deze heeft een richtprijs van 400 euro.
De schirmmutze is van 1938 en heeft een reparatie aan de voering. Dit zou in
oorlogstijd gedaan zijn.
IMG_1138 (471x420).jpg
IMG_1135 (639x441).jpg
IMG_1128 (638x369).jpg
IMG_1032 (800x683).jpg
IMG_1031 (800x617).jpg
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Schirmutze origineel en welke waarde

Bericht door Ray76 »

De schirmmütze blijkt origineel te zijn. Heb navraag gedaan oa op WAF. Daar werd wel vermeld dat het om een ge-upgrade variant gaat. Hoe kun je dat eigenlijk zien? Heb hem met veel andere vergeleken. Enige wat ik zie is dat dat de voorkant bij sommige verder omhoog komt (spitser). Op WAF werd tevens vermeld dat 350$ een mooie prijs zou zijn hiervoor. Dat is omgerekend naar euro's toch wel wat minimaal lijkt me?
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Schirmutze origineel en welke waarde

Bericht door Comrade »

Dat hij is ge-upgrade is kan je zien aan de zilveren sliert (geen idee hoe dat ding heet) aan de voorkant van de schirmutze, deze is bedoelt voor een officierenschirmutze, terwijl deze schirmutze juist voor een soldaat met een lage rang is (Schütze - NCO) door de metalen adelaar en metalen cocarde aan de voorkant( bij officieren waren beiden (in ieder geval de cocarde) van stof gemaakt) .
Deze schirmutze zou eigenlijk een lederen band moeten hebben en er is dus aan geprutst. Ik heb geen idee of dit tijdens de oorlog of pas na de oorlog is gebeurd.

350 dollar is ongeveer 260 euro dus ik zou zeggen, laten liggen en een mooie schmirmutze kopen waar niet aan geprutst is!
''Drann, drauf, drüber!''
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Schirmutze origineel en welke waarde

Bericht door coco »

Metalen bandje is de kinriem/storm riem.

Dat er mee geprutst is kan ik zo 1,2,3 niet zien maar als ze dat op WAF zeggen zou dat wel zo zijn.
De metalen kokarde en adelaar zijn hier geen indicatie voor, deze kunnen ook op een officiers muts zitten hoor! Er zijn zelfs generaals die enkel metalen insignia hadden.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Schirmutze origineel en welke waarde

Bericht door Comrade »

Excuses dan voor die foute bewering!
''Drann, drauf, drüber!''
Plaats reactie