Pre 1940 schoenen ? *Kan slotje op*

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Pre 1940 schoenen ? *Kan slotje op*

Bericht door Janssen »

Hallo,

Heden kreeg ik per mail dit paar schoenen aangeboden. Volgens de verkoper zou het gaan om Nederlandse leger schoenen van voor 1940. Ik heb van Erik
begrepen dat de schoenen bij verstrekking bruin van kleur waren en dat de soldaat deze zelf diende te zwarten, dus te kleur valt te verklaren. Alleen zijn er
wat twijfels of dit een origineel pre 1940 paar schoenen betreft. Zelf ben ik van plan om deze voor Levende Geschiedenis te gebruiken. Zouden deze daar ook geschikt
voor zijn ?


Ik zal aan de verkoper vragen of hij meer details kan geven in de trant van stempels e.d .
Ik hoop dat deze informatie voldoende is.
Laatst gewijzigd door Janssen op 11 feb 2014, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Pre 1940 schoenen ?

Bericht door Erik »

zwarten met indringverf (schoenmaker, potje is 5,95) Na verven meteen goed in- en uitpoetsen met KIWI. Ook meteen zwarte leren veters kopen.
Schoenen zijn oud maar niet per definitie vooroorlogs. De verstrekte legerschoen had op het slotleer (waar de vetergaatjes inzitten) een klinknageltje. Onbekend of deze na de oorlog zijn teruggekeerd; hier zit-ie niet op. Ik ken veel na-oorlogse militaire schoenen, geen van hen heeft het nageltje. Dit model is tot plm. 1955 geproduceerd.
Nieuwe vooroorlogse schoenen in het leger waren ongeverfd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie