ammo schreef:@ Erik Viel me alleen op, en dan ook nog de typische tank-term 'super' voor antipantser.
Waar slaat dit op ?
Ik ben bekend met de taal die in de toren van een tank gebruikt wordt. Bij het laden van het kanon (en alle handelingen die vervolgens aan het systeem moeten worden gedaan) wordt door de commandant de munitiesoort bevolen waarbij 'SUPER' staat voor de APFSDS-munitie.
In mijn kennis bestaat die term niet in WO2 of tenminste (want weet ook niet alles) ben 'm niet zo expliciet tegengekomen. Kortom, voor mij doet de term na-oorlogs aan. Vandaar mijn gedachtenspoortje!
Munitie wordt op den duur een keer gebruikt. Het is niet raar dat munitie uit de oorlog in opslag geraakt, na een aantal jaren herkeurd (en gestempeld als zodanig!) en vervolgens in de op dat moment bestaande systemen wordt gebruikt. Ik heb in 1991 tijdens de cursus lunabev (Luchtnabijbeveiliging) munitie voor de .50 verschoten uit 1953, hergeschakeld in 1978! Munitie dus van bijna 40 jaar oud. Middels stickers op de munitiedrums kon je die geschiedenis aflezen.
Het ligt in de aard van het militair bedrijf dat ook oude munitie wordt gebruikt. Toen ik de zwarte inktstempeling zag moest ik daar direct aan denken! Vandaar!
(De AMX-13 in de vorm van tankjager heeft in de jaren vijftig het systeem 75mm op de toren gehad. Later vervangen door een ander systeem.)
En graag leer ik bij! Vandaar dat ik dit soort gedachtenspoortjes hier 'neerleg' om te zien wat uit de munitiekennishoek aan wetenschap naar voren wordt gebracht!