gesp ??????
-
- Lid
gesp ??????
beste kan iemand mij helpen met het identificeren van deze denk ik gesp zou graag weten welke tijd en heel de poespas natuurlijk deze heb ik met mijn metaaldetector gevonden maar kan hem maar niet terug vinden op het internet dank bij voorbaat.
- uniformverzamelaar
- Lid
Re: gesp ??????
Volgens mijn bescheiden mening is dit een schildje van een giberne.
Oorsprong is moeilijk te bepalen omdat verschillende legers dit soort zaken hebben gehad.
(oa Frans, Belgisch misschien ook wel Nederlands, Italiaans ....)
Datering VOOR 1914 vermoed ik.
Oorsprong is moeilijk te bepalen omdat verschillende legers dit soort zaken hebben gehad.
(oa Frans, Belgisch misschien ook wel Nederlands, Italiaans ....)

Datering VOOR 1914 vermoed ik.
Groeten
GuY
We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
GuY
We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Eerder de draagriem van de Giberne, namelijk het etui waarin de ruimnaalden zijn geborgen. De huidige ruimnaaldenetui draagt geen kanonnen maar een springende granaat (v.z.v. ik weet, doe het nu even uit het hoofd) De vorm echter is gelijk!
Kan Nederlands zijn op grond van het omtrekken van deze ruimnaaldenetui. Indien zo, inderdaad al veel ouder dan wij vermoeden! Het huidige etui heeft ook een versierde rand, deze niet.
Kan Nederlands zijn op grond van het omtrekken van deze ruimnaaldenetui. Indien zo, inderdaad al veel ouder dan wij vermoeden! Het huidige etui heeft ook een versierde rand, deze niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
"Oh dear. How sad. Never mind."
- uniformverzamelaar
- Lid
Dat is wat ik bedoelde, de emblemen op de gibernes zelf wren en zijn veel groter en bijna nooit in een dergelijke hartvorm.
Maar inderdaad 'juist" is 'juist" !!
Niet alle "ruimnaaldenetuis" waren langs de kant versierd.
De spingende granaat werd vroeger ook reeds gedragen en was van een "ruilnaaldenetui" van de artillerie
(zwel Belgisch als frans)
Maar inderdaad 'juist" is 'juist" !!
Niet alle "ruimnaaldenetuis" waren langs de kant versierd.
De spingende granaat werd vroeger ook reeds gedragen en was van een "ruilnaaldenetui" van de artillerie
(zwel Belgisch als frans)
Groeten
GuY
GuY
- yente
- Lid
Lijkt sterk op een Belgische, zoals Guy ook al aangaf.
Zie hier een voorbeeld:
bron: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... 1e15cc7e78
Zie hier een voorbeeld:
bron: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... 1e15cc7e78
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
- uniformverzamelaar
- Lid
Even de puntjes op de I zetten.
Om geen verwarring te zaaien met de ontploffende granaat.
Hierbij een foto van een franse officiers artillerie giberne
Op de franse stond een ontploffende granaat op het schildje en een leeuwenkop waar de kettingen aan vast geklonken waren.
Op de Belgische stond een ontploffende granaat waar de kettingen aan vast geklonken waren en 2 gekruiste kannonnen op het schildje. (zie foto die onze vriend Yente poste)
Dan was er nog verschil in de Belgische tussen manschappen en officieren. Bij officieren kwam dan de versiering op de rand van het schildje (en meestal was het geheel, zowel de beide onderdelen als de kettingen in verguld metaal)
Om geen verwarring te zaaien met de ontploffende granaat.
Hierbij een foto van een franse officiers artillerie giberne
Op de franse stond een ontploffende granaat op het schildje en een leeuwenkop waar de kettingen aan vast geklonken waren.
Op de Belgische stond een ontploffende granaat waar de kettingen aan vast geklonken waren en 2 gekruiste kannonnen op het schildje. (zie foto die onze vriend Yente poste)
Dan was er nog verschil in de Belgische tussen manschappen en officieren. Bij officieren kwam dan de versiering op de rand van het schildje (en meestal was het geheel, zowel de beide onderdelen als de kettingen in verguld metaal)
Groeten
GuY
GuY
-
- Lid
dank aan allen die hier al gerageerd hebben ben al een heel stuk verder in mijn zoektoch nu nog één klein vraagje heeft er iemand een gedacht van welke waarde deze heeft deze word welis waar wel niet verkocht want deze gaat in mijn collectie natuurlijk maar het is een curieus momentje natuurlijk
- uniformverzamelaar
- Lid
Sorry, maar op zich denk ik echt niet dat de waarde in deze toestand vrij laag is.
Heb verleden jaar nog een volledige giberne (tas en riem) van een officier in zeer goede toestand kunnen toevoegen aan mijn collectie.
Voor het geheel heb ik 275 euro betaald.
Heb verleden jaar nog een volledige giberne (tas en riem) van een officier in zeer goede toestand kunnen toevoegen aan mijn collectie.
Voor het geheel heb ik 275 euro betaald.
Groeten
GuY
GuY
-
- Lid
ja maar zou je hier een bedrag op kunnen plakken bv wat jij zou geven voor dit stuk is dat 20 euro of 30 euro ben eigenlijk gwn heel nieuwschierig hier in omdat dit een van mijn eerste echt mooie voorwerp mvg jappeman
- uniformverzamelaar
- Lid
Hallo,
Persoonlijk, maar zeg nog dit is mijn persoonlijk idee, zou ik er niets voor geven.
reden ; deze soort zaken komt men nogal eens tegen in goede toestand.
Persoonlijk, maar zeg nog dit is mijn persoonlijk idee, zou ik er niets voor geven.
reden ; deze soort zaken komt men nogal eens tegen in goede toestand.
Groeten
GuY
GuY