Hulp bij Legerkisten

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gerard Numan
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2011, 23:06

Hulp bij Legerkisten

Bericht door Gerard Numan »

Hallo,

Zouden jullie me kunnen helpen bij het achterhalen van de oorsprong van deze kist(en). Wat zegt de opdruk/afkortingen jullie? Is het WO2 gerelateerd?

Groet Gerard
Bijlagen
2014-06-03 20.34.09.jpg
2014-06-03 20.33.59.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp bij Legerkisten

Bericht door Erik »

Er staat een naam op, iemand heeft die kist dus ingepikt voor eigen gebruik. Iets wat vaak voorkomt in legers, tot op de dag van vandaag.
Brive, Correze is een plaatsje in het Departement Correze in de Limosin (een landstreek direct grenzend aan het zuidelijk gelegen gebied "Dordogne", Zuid-Midden Frankrijk dus) Voluit heet het Brive-la-Gaillarde (bron: wikipedia)
ADJT staat waarschijnlijk voor "adjudant" of "adjutant" hetgeen zoveel betekent als "toegevoegd". De afkorting SMBC ken ik niet, met een beetje fantasie kun je ervan maken "Sergeant-Major ..... ".
De kist zou wel eens Frans kunnen zijn. Zou kunnen zijn...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gerard Numan
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2011, 23:06

Re: Hulp bij Legerkisten

Bericht door Gerard Numan »

Dank voor je reactie. Wat bedoel je met "ingepikt voor eigen gebruik"? Heb nog een kist met zelfde eigenaar als opdruk en volgens mij stond er nog een kleintje te koop. Weet in elk geval dat ze uit Frankrijk komen maar kom de naam internationaal tegen op militair gebied en soms WO2 gerelateerd maar wellicht zien de kisten er daar nog "te goed" voor uit. Meer meningen/ideeen zijn welkom!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp bij Legerkisten

Bericht door Erik »

Gerard Numan schreef:Dank voor je reactie. Wat bedoel je met "ingepikt voor eigen gebruik"?
Heel veel militairen 'pikken' wel eens een overgeschoten kistje in om eigen spulletjes in op te bergen. Naam erop en iedereen weet dat dat zíjn kist is! Komt tot op de dag van vandaag nog voor!
Gerard schreef:.. Heb nog een kist met zelfde eigenaar als opdruk en volgens mij stond er nog een kleintje te koop. Weet in elk geval dat ze uit Frankrijk komen maar kom de naam internationaal tegen op militair gebied .....!
Huh? Dus de naam "Haubry, F." kom jij veel vaker tegen? Dan is het waarschijnlijk geen naam. Een kistje inpikken is leuk, twee ook, maar als je verzameling kistjes internationaal wordt is dat dus waarschijnlijk geen naam! Wat raar is want google leert mij snel dat Haubry (en d'Haubry) een familienaam is die ook in de Limousin wordt gevonden! En in de Engelstalige gebieden! Ik vind geen aanwijzingen dat het iets met uitrustingen, onderdelen o.i.d. te maken heeft.

Nee, ik blijf erbij dat Haubry een persoon is. Hij heeft in ieder geval twee kistjes, als de opschrift "No. 2" tenminste van zijn hand is. En militair, ik heb geen andere verklaring voor de afkortingen.
Maar eens verder zoeken!

Adjt is volgens het Engelse boek voor Acronyms inderdaad Adjutant. Ook in Frankrijk trouwens.
SMBC staat volgens dezelfde militaire afkortingenlijst voor Standoff Minefield Breaching Capability maar dat zal het niet zijn.
In de Franse militaire afkortingenlijst lees ik dat het staat voor Service Militaire Batiments Coloniaux. Een draaginsigne dus, gekoppeld aan de rang (vergelijk MAJ MWO, zo'n soort constructie) Van Franse oorsprong.

Conclusie blijft:
Hauby, F., is een Franse Adjutant, drager van het insigne SMBC, die een kistje heeft ingepikt voor eigen gebruik. Ook heeft hij gebruik gemaakt van de standaard lettermallen om zijn naam erop te tamponeren. Waarschijnlijk heeft hij meer van dit soort kistjes in gebruik gehad getuige het opschrift No 2.
De man is woonachtig/heeft verbleven in een stadje in de Corrèze.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gerard Numan
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2011, 23:06

Re: Hulp bij Legerkisten

Bericht door Gerard Numan »

Dank je wel voor je "vervolgonderzoek"! Ik doelde idd ook op de familienaam Haubry. Tot in Amerika, Duitsland etc. Volgens mij was er nog een derde kist. Ik heb er zelf 2 waarvan de ander nog groter is dan deze en aan één zijde dubbele wand had waar wat vervaagd papier tussen zat (bijna spannend...). Kon op die koffer uiteindelijk jaartal '68 achterhalen waarop het voor het laatst vervoert is schat ik in. Kisten komen op mij wel ouder over gezien de staat van het hout en het hang- en sluitwerk. Wellicht waag ik er nog wat mailwerk aan om te kijken of ik in Frankrijk nog de eigenaar/oorsprong kan achterhalen. Lijkt me leuk om te kijken of dit lukt.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Hulp bij Legerkisten

Bericht door Jan Klaassen »

ADJT staat inderdaad voor Adjudant, maar dan niet in de Nederlandse zin van het woord: Adjudant is in het Franse leger een rang (een onderofficier).
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hulp bij Legerkisten

Bericht door Erik »

Jan Klaassen schreef:ADJT staat inderdaad voor Adjudant, maar dan niet in de Nederlandse zin van het woord: Adjudant is in het Franse leger een rang (een onderofficier).
In het Nederlandse leger ook, Eric.
Navraag bij iemand die het Franse leger beter kent dan ik leerde mij dat de toevoeging van de draaginsigne SMBC inderdaad gebruikelijk is.

Overigens had ik al 'binnenwonend' militair ook meerdere kisten in gebruik. Daarop getamponeerd een afbeelding van een YPR, mijn naam en mijn registratienummer. Ik heb er nog drie: een oud munitiekistje voor .303 munitie, een kist voor mijnen AT en een zelfgebouwde kist. Ze zijn uit de jaren tachtig (kistje .303 munitie overigens veel ouder) en ik kan ze zó marktplaats opschuiven als ik het bejaardenkot in moet! Origineel "koude oorlog"!
Ik gebruikte ze voornamelijk voor uitrusting, de grote kist voor zaken die het leven op de kamer van het officiershotel wat moesten opfleuren.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie