Hallo,
Wie kan mij vertellen wat voor kistje dit is?
Ik heb 'm gekocht op een rommelmarkt en vond 'm wel leuk. De verkoper zei dat het een mijnwerkerskistje is, maar ik kon op google niets vinden.
Ik dacht dat t misschien wel een munitiekistje kon zijn.
De afmeting van het kistje|: 38cm lang x 10cm breed x 19cm hoog
Alvast bedankt.
Munitiekistje?
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
Re: Munitiekistje?
Het lijkt mij een munitiekistje voor de patroonband van een MG08 Schwarzlose machinegeweer. Dit machinegeweer was o.a. bij het Nederlandse leger tot 1940 in gebruik.
Dat het munitiekistje is door gebruikt voor iets anders zou heel goed kunnen. De handgreep die bovenop het kistje behoort is verwijdert en ook de uitsparing onder de handgreep is ingelegd met hout. Zie; http://www.quartermaster.nl/index.php/k ... zlose.html .
Dat het munitiekistje is door gebruikt voor iets anders zou heel goed kunnen. De handgreep die bovenop het kistje behoort is verwijdert en ook de uitsparing onder de handgreep is ingelegd met hout. Zie; http://www.quartermaster.nl/index.php/k ... zlose.html .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- hajos
- Lid
Idd een munutiekist van een Schwarzlose. Zo te zien een Nederlandse (het handvat is van een stukje leder gemaakt wat onderhand verdwenen is.).
D'r is niet opgevuld met hout zover ik kan zien.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
-
- Lid
Wow. Te gek deze informatie.
Geweldig dat jullie dit weten.
Trouwens, nog enig idee of het pijltje in het deksel nog betekenis heeft?
Bedankt voor de info!!!
Geweldig dat jullie dit weten.
Trouwens, nog enig idee of het pijltje in het deksel nog betekenis heeft?
Bedankt voor de info!!!
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Jawel, er zit een houten klosje in de ligplaats.hajos schreef:Idd een munutiekist van een Schwarzlose. Zo te zien een Nederlandse (het handvat is van een stukje leder gemaakt wat onderhand verdwenen is.).
Van de webbing draagband zie ik alleen aan de scharnierzijde twee klinknageltjes terug. Die zouden ook aan de slotzijde moeten zitten. De band zat hieronder geklemd, een metalen plaatje 'maakte het af'. Fijn zou het zijn als het kistje dennegroen zou zijn maar dit was niet noodzakelijk. Blank kwam ook voor.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
- hajos
- Lid
Mis ik wat deze keer. Ik zie nergens een houten klosje
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Op de laatste foto is duidelijk te zien dat de plaats waar de handgreep heeft gezeten is ingelegd met een stuk hout.
Mvg/Best regards, Sipke
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Het 'klosje' wat ik bedoel.Haplo schreef:...met een stuk hout.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
- hajos
- Lid
Sorry, zie het gewoon niet.
Ik weet dat er verschillende vormen zijn waar de uitsparing voor de hand onder de greep hoort te zitten.
En zover ik kan zien is dit een van de vormen die ik wel eens gezien heb.
Niet een "gat" maar een soort van kommetje.
Ik weet dat er verschillende vormen zijn waar de uitsparing voor de hand onder de greep hoort te zitten.
En zover ik kan zien is dit een van de vormen die ik wel eens gezien heb.
Niet een "gat" maar een soort van kommetje.