Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
ik heb dit gasmasker ergens op een rommelmarkt gekochte bij een miliaria verzamelaar.
Maar ik kan maar geen info over het masker vinden. Hij zij dat het een Frans masker was.
Maar het enigste wat ik vind in de Franse richting is de Z die op de bus staat.
Daarom denk ik dat dit een namaak of zoiets is.
Niets namaak, gewoon een Franse Ajax F2 burger gasmasker. Deze werden verkocht vlak voor het begin van de oorlog en het was één van de betere Franse civiele gasmaskers. Het design was gebaseerd op het Italiaanse T33 gasmasker van Pirelli, mogelijks zelfs gemaakt in licentie (moeilijk om aan details te geraken daarover). Er zijn 2 varianten van dit gasmasker, ééntje met de Ajax F2 naam in het rubber geperst en ééntje (zoals de jouwe) met enkel de maat (II) erin geperst en al dan niet met de naam van het bedrijf in inkt stempel erbij. Er waren verschillende soorten filters beschikbaar, dit is ééntje van de meer courantere. De stempel op de filter is een gouvernementele stempel en is vaak aan te treffen op de Franse civiele filters.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.