onbekend gasmasker

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kobe001
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2014, 15:31
Locatie: maasmechelen

onbekend gasmasker

Bericht door kobe001 »

Beste forum leden.

ik heb dit gasmasker ergens op een rommelmarkt gekochte bij een miliaria verzamelaar.
Maar ik kan maar geen info over het masker vinden. Hij zij dat het een Frans masker was.
Maar het enigste wat ik vind in de Franse richting is de Z die op de bus staat.
Daarom denk ik dat dit een namaak of zoiets is.

zouden jullie mij a.u.b. kunnen helpen? _/-\o_

Alvast bedankt Kobe.
Bijlagen
image.jpeg4.jpeg
image.jpeg3.jpeg
image.jpeg2.jpeg
image.jpeg1.jpeg
image.jpeg
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: onbekend gasmasker

Bericht door Jan m »

Volgens mij is dit inderdaad een Frans burgergasmasker uit de wo2.

Jan
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: onbekend gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Niets namaak, gewoon een Franse Ajax F2 burger gasmasker. Deze werden verkocht vlak voor het begin van de oorlog en het was één van de betere Franse civiele gasmaskers. Het design was gebaseerd op het Italiaanse T33 gasmasker van Pirelli, mogelijks zelfs gemaakt in licentie (moeilijk om aan details te geraken daarover). Er zijn 2 varianten van dit gasmasker, ééntje met de Ajax F2 naam in het rubber geperst en ééntje (zoals de jouwe) met enkel de maat (II) erin geperst en al dan niet met de naam van het bedrijf in inkt stempel erbij. Er waren verschillende soorten filters beschikbaar, dit is ééntje van de meer courantere. De stempel op de filter is een gouvernementele stempel en is vaak aan te treffen op de Franse civiele filters.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
kobe001
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2014, 15:31
Locatie: maasmechelen

Re: onbekend gasmasker

Bericht door kobe001 »

Ontzettend bedankt!!!
Plaats reactie