Feldjägerkorps halsketting extra informatie

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
HxC
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:33

Feldjägerkorps halsketting extra informatie

Bericht door HxC »

Beste leden,

Ik verkreeg deze mooie halsketting van een familielid die zelf jaren militaria verzamelde. (vooral 3ereich) Hij ging vaak gaan graven in vroegere oorlogsgebieden met de detector. Hij had een zeer grote collectie maar deed onlangs afstand van een stuk van zijn verzameling en gaf me deze. Hij vertelde mij dat hij deze ooit gevonden had in een houten doosje ergens rond Berlijn in Duitsland. Ik hoop via deze weg een beetje meer info te krijgen aangezien ik er niet zoveel over weet. (hoeveel er zo gemaakt zijn, de geschiedenis van dit korps, eventueel nog andere info) de staat van de ketting is niet 100% zoals u kan zien, de gele verf vertoont duidelijk sleet en hier en daar zijn de zijden ook aangeroest. de ketting is ook niet meer mooi glanzend maar is volledig gepatineerd zoals u kan zien. Er zit ook nog zand tussen het logo, wat ik liever niet te schoon wil wrijven, aangezien het dan mogelijks beschadigd wordt. Enige tips van forumleden ivm dit item zijn meer dan welkom, aangezien ik altijd graag wil bijleren. Ik wil u alvast bedanken voor de info! groeten,
Matthias.
Bijlagen
Feldjagerkorps (5).JPG
Feldjagerkorps (3).JPG
Feldjagerkorps (1).JPG
Mink
Lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 11 aug 2016, 09:46

Re: Feldjägerkorps halsketting extra informatie

Bericht door Mink »

Duitse veld politie
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Feldjägerkorps halsketting extra informatie

Bericht door Jim »

Opgericht laat 1943 toen het moraal van de Duitse militairen minder begon te worden eerst zorgden andere politie eenheden o.a. voor het opsporen van deserteurs en gevangenen. Echter deze politie eenheden (Feldgendarmerie /Geheime Feldpolitzei) hadden ook andere taken ze ze konden alle taken niet meer aan.Dus werd een andere politie eenheid opgericht de Feldjagerkorps. Deze hadden vergaande bevoegdheden. Ze vielen direct onder het bevel van de Oberkommando der Wehrmacht. Dit stond ook op de rode armband die ze daarbij droegen. En hadden een beruchte reputatie. Deze eenheden hadden eigen rechtbanken en mochten zelf straffen toepassen (waaronder executie) als ze dat nodig achten, maar ze konden opgepakte soldaten ook overdragen aan hun eigen eenheden. Mits een door hun gecontroleerde soldaat een geloofwaardig verhaal en daarbij de juiste papieren hadden hadden ze niets te vrezen.

De manschappen bestonden uit ervaren politie mannen die een aantal jaren front ervaring moesten hebben en een bepaalde onderscheiding hebben verdiend.
Ze waren een aantal kilometers achter het front gelegerd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie