Laat me beginnen met het tonnetje: op het openingsklepje staat fm43 gestansd, in de bodem staat een D gestansd, op de zijkant bij de openingsrand staat met witte verf 3260. In het extra doosje in de klep van het tonnetje staat een stempel die niet goed leesbaar is. Er staan wat letters met eronder het nummer 43 (die kon ik wel lezen).
Het filter van het masker blinkt dus een FE41 te zijn. Dat staat er in gedrukt alsook Fe. Dan staan er ook nog met verf/stift merken op geschreven. Dit zijn 41/360 en tcc (of ICC?). Ook staat het adelaars stempeltje er op met WaA 702.
Dan het gasmasker zelf. Er staat niks op de touwen/riemen. Op het neusstuk staat btc 42 gestempeld met een * (sterretje dus). Dit staat als je het masker op hebt meer naar de linkerkant. In het midden staat er met witte verf 838 op. Maar daar onder staat nog een nummer wat er vroeger op gelast (?) leek. Dat lijkt (denken mijn verloofde en ik) 536/1 te zijn. Op de buitenglazen van het masker staat bwz 11 1942. Op het linker binnenglas (weer als je het masker op hebt) staat 1940 ??? Innenseite 01377 (de vraagtekens zijn letters of cijfers die niet meer leesbaar zijn, 3 stuks dus). Op het rechter binnenglas staat L.E. Innenseite. Tussen de glazen aan de buitenkant staat een 2 en aan de binnen kant staat er bwz tussen. De laatste merktekens die ik heb gevonden staan binnen in het masker bij het mondstuk daar staat 42 2/47 AG.
Nu mijn uiteindelijke vraag: kunnen de heren (en dames?) experten mij meer vertellen over dit gasmasker? Is het een leuke vonst (ik vind het wel grappig, zowiezo)? Wat betekenen al die merktekens? En heeft zo iets enige waarde? Niet dat ik het wil verkopen, maar gewoon om een zo compleet mogelijk verhaal te hebben. Ook voeg ik wat fotootjes bij. Alvast heel erg bedankt voor elke info die jullie mij kunnen verstrekken, aangezien ik er best wel nieuwsgierig naar ben.