Onbekende bajonet

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Maussie77
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2014, 14:37

Onbekende bajonet

Bericht door Maussie77 »

Goede avond zou iemand mij mischien vertellen wat voor een bajonet dit is ? Er staat alleen een nr op de achterland van het heft voor de rest nergens zelf denk ik dat het een replica is gezien de mooie staat maar ben wel nieuwschierig naar wat voor een model het dan zou zijn alvast bedankt
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onbekende bajonet

Bericht door asjemenou »

Het bajonet is een Tsjechoslowaaks VZ24 bajonet bestemd voor op het Mauser geweer. Een replica lijkt het mij niet al heeft de bajonet zo te zien wel een flinke poetsbeurt gehad. Zie; http://milpas.cc/rifles/ZFiles/Bolt%20A ... h%20M24%20(VZ-24)%20Mauser%20Rifle_files/Czech%20M24%20(VZ-24)%20Mauser%20Rifle.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Onbekende bajonet

Bericht door coco »

Het is GEEN vz24 bajonet!
Bij de vz24 bajonetten wijst de snij zijde naar boven, in tegenstelling tot deze bajonet hier getoond.
Ook zitten er geen schroefjes in het handvat, wat het wel zou kunnen zijn is een Belgische mauser bajonet.
Google; Belgian M1924/30 FN Mauser Long Patt Export Bayonet
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Onbekende bajonet

Bericht door ZEN.45 »

Het is nagenoeg zeker een M24 bajonet (lang model) maar de herkomst is onzeker. Dit type bajonet werd in verschillende landen gefabriceerd. Het ontbreken van markeringen wijst richting productie voor export (vooral voor Zuid-Amerika en Azië).

Zoals Coco reeds aanhaalde is ze mogelijk Belgische fabricaat, maar Joegoslavisch kan bvb ook.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Maussie77
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2014, 14:37

Re: Onbekende bajonet

Bericht door Maussie77 »

Kijk hier heb ik wat aan bedankt allemaal
Plaats reactie