N.V. Hollandia Kattenburg Regenjas

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Warmold
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:20
Ontvangen: 1 keer

N.V. Hollandia Kattenburg Regenjas

Bericht door Warmold »

Al geruime tijd ben ik in het bezit van een Hollandia Kattenburg Regenjas.
Deze is vermoedelijk afkomstig uit de voorooglogse Hollandia Kattenburg fabriek gevestigd in de Warmoesstraat in Amsterdam.
In deze fabriek ( volgens meerdere bronnen ) werkten veel joden tot 1942.

Ik ben erg benieuwd wat een dergelijke jas waard is en of er interesse is in een dergelijke jas.
Graag hoor ik van eenieder die interesse heeft of me kan vertellen of de jas iets waard is.

Met vriendelijke groet,

Warmold de Boer
Bijlagen
IMG_4306.JPG
IMG_4304.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: N.V. Hollandia Kattenburg Regenjas

Bericht door Erik »

Dit is toch een gewone burger Macintosh? Dan staat-ie eigenlijk in het verkeerde onderdeel.
Een vriendin van mij woont en werkt in Amsterdam en doet dat al bijna tien jaar "in de jaren dertig en veertig". Anders gezegd: ze draagt ook alleen maar kleding uit die tijd, kookt zoals in die tijd (inderdaad: oud gasstel) en haar hele leven staat in die tijd.
Van haar weet ik dat dit soort kleding, mits niet piekfijn in orde, niet teveel waard is. Zelf denk ik een paar tientjes maar ook hier is het: wat de gek ervoor geeft! (En als je een gek hebt die ook het verhaal koopt kun je er wat meer voor vangen!)
Zelf was ik voor een net, schoon en niet versleten burgermanspak jaren dertig (jas, broek, overhemd, stropdas, hoed) nog geen honderd euro kwijt. In mijn maat (ben 1.88M)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: N.V. Hollandia Kattenburg Regenjas

Bericht door Jim »

Het bedrijf (De heer Kattenburg was van Joodse afkomst) is na de oorlog gewoon verder gegaan. De kunst van het maken van regenjassen heeft hij volgens de verhalen in Engeland geleerd. Hij overleed in 1947 maar zijn zoon is verder gegaan.
Deze jas is volgens mij de militair /civiele (?) kopie van de British army despatch riders coat.

Afbeelding
print screen windows 7

Ook gewoon gedragen door het Nederlandse leger na de oorlog.
De Britse wo2 gedateerde versie is voor pakweg €60 te verkrijgen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: N.V. Hollandia Kattenburg Regenjas

Bericht door Erik »

Jim schreef:Ook gewoon gedragen door het Nederlandse leger na de oorlog.
Hoe kom je hierbij, Jim? Heb je een referentie?
Veel militaire kledij werd in de burgermaatschappij gekopieerd. Beroemdst is misschien wel de GBR trench coat. Ook leuk: tot op de dag van vandaag hebben veel overhemden epauletten (een militaire oplossing om de schouderriemen/banden op de schouder te hebben) De militaire erfenis in kleding is groter dan je denkt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: N.V. Hollandia Kattenburg Regenjas

Bericht door Jim »

Erik schreef:
Jim schreef:Ook gewoon gedragen door het Nederlandse leger na de oorlog.
Hoe kom je hierbij, Jim? Heb je een referentie?
Veel militaire kledij werd in de burgermaatschappij gekopieerd. Beroemdst is misschien wel de GBR trench coat. Ook leuk: tot op de dag van vandaag hebben veel overhemden epauletten (een militaire oplossing om de schouderriemen/banden op de schouder te hebben) De militaire erfenis in kleding is groter dan je denkt!
Was al bang dat het verkeerd begrepen zou worden. :lol:
Jim schreef:Deze jas is volgens mij de militair /civiele (?) kopie van de British army despatch riders coat.[/url]
Ik bedoel. dat de jas een na-oorlogse Katenburg kopie zou zijn. Bedoelt mogelijk voor de militaire of civiele markt.

Na de oorlog (en tijdens) is dit Brits model ook door het Nederlandse leger nog gedragen.
Ik zeg niet dat ze jassen gemaakt door Katenburg hebben gedragen in het Nederlandse leger.

Als er in de Jas nog ergens een MVO of BD stempeltje zou staan zou dat wel veelzeggend zijn.
Erik schreef:Veel militaire kledij werd in de burgermaatschappij gekopieerd. Beroemdst is misschien wel de GBR trench coat. Ook leuk: tot op de dag van vandaag hebben veel overhemden epauletten (een militaire oplossing om de schouderriemen/banden op de schouder te hebben) De militaire erfenis in kleding is groter dan je denkt!
Daar is ooit een tentoonstelling over geweest, georganiseerd door het Nederlandse legermuseum! Herinner ik mij nog. Jaar 2000 ,Camouflage op de catwalk.
http://collectie.legermuseum.nl/sites/s ... atwalk.pdf

Ik vindt het altijd mooi ook te zien dat "moderne" kleding soms vrijwel een kopie is van wo2 en veel eerder gemaakte militaire kleding.
Andersom komt ook voor burger kleding die model hebben gestaan voor militaire kleding. Vele jaren geleden heb ik 3 jaar naaldvakken als les gehad en een van mijn werkstukken ging over militaire uniformen. Vonden mij leraressen een van de leukste ooit! :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: N.V. Hollandia Kattenburg Regenjas

Bericht door Erik »

Ah, zo!
Inderdaad heeft het leger tot in de jaren negentig bij haar vredespakket twee mantels gekregen: een echte muisgrijze wollen mantel en een Macintosh. Ze werden alleen bij het DT (Dagelijks Tenue, soort uitgaansuniform) gedragen en zijn ergens in de jaren negentig/nul vervallen en vervangen door een parka.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie