Onbekend kistje
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 77 keer
- Ontvangen: 48 keer
Onbekend kistje
Kan iemand dit kleine kistje plaatsten? Volgens mij Armée Belge / Belgisch Leger. Wat is het precies, waarvoor en datering?
- uniformverzamelaar
- Lid
Re: Onbekend kistje
ABL staat inderdaad voor het Belgische leger, maar voor de rest kan ik U over dergelijke zaken niets zinnig vertellen.
Groeten
GuY
We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
GuY
We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
Een doosje als dit, of op zijn minst gelijkaardig werd jarenlang verstrekt met de FAL of FNC om de poetsset in op te bergen...(poetskoord, oliebusje, enz...)
Ben al een tijdje uit een operationele eenheid weg, dus weet niet of het dit is of nu nog verstrekt wordt...
Ben al een tijdje uit een operationele eenheid weg, dus weet niet of het dit is of nu nog verstrekt wordt...
29th Let's Go!!!!!
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 77 keer
- Ontvangen: 48 keer
Heren bedankt! Ga hem van de hand doen, maar is altijd handig om te weten wat het is, natuurlijk!
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 50 keer
Wel een groot blikje dan, voor wapenonderhoudsmiddelen. Ben je zeker Johan?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
Niet 100%, maar het lijkt er wel op... Kan ook bij de FALo geweest zijn...Erik schreef:Wel een groot blikje dan, voor wapenonderhoudsmiddelen. Ben je zeker Johan?
Ik bewaarde mijn doosje in een extra patroontas destijds, dus het had ongeveer de grootte van een lader...
Bovenstaande kan ook voor de FN BAR Type D zijn...
29th Let's Go!!!!!
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 50 keer
Zulke doosjes kende het NLD leger ook voor de FAL, in feite was het gebaseerd op het blikken Lee Enfield-doosje. Later verscheen het in ongeveer dezelfde grootte in plastic.johan willaert schreef:Ik bewaarde mijn doosje in een extra patroontas destijds, dus het had ongeveer de grootte van een lader...
UZI-schutters hadden geen doosje, daar zaten oliebuisje, kwastje, magazijnlader, stop voor losse munitie en pompstok (geen ontlaadstok, die waren voor geweren!) in een plat canvas zakje met drukknop. Ook de reservemagazijnen moesten hierin zodat het zakje niet meer sloot. Handig.
Het NLD leger (Landmacht) kende na afschaffing van de patroontassen (NLD aanmaak van de Mk III) begin jaren zeventig tot 1996 geen patroontassen; de magazijnen moesten los in de kleding worden meegevoerd. Wij kochten in de jaren tachtig vaak in de dump U.S. tasjes waarin de magazijnen werden gestoken (mocht overigens niet; geen officiële verstrekking)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>: