Lederen stiefel (laars)

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Lederen stiefel (laars)

Bericht door John8 »

Kan iemand me meer info bezorgen over deze laars?

Ik vermoed wo1 periode, echter kwam er geen reactie op het wo1 forum...

Periode, land, oorsprong etc. is me niet gekend :?
IMG02940-20150922-1912.jpg
IMG02941-20150922-1912.jpg
IMG02942-20150922-1913.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Lederen stiefel (laars)

Bericht door Erik »

Wat ik kan zien uit de spaarzame foto's die ook weinig details geven zou het inderdaad een WO1-laars, Duits, kunnen zijn en wel van Jäger zu Pferde of Dragoner. Want:
- laars loopt in de schacht op tot de knie maar is wel beslagen.
(Zo, daar lul je jezelf mooi tegen Erik! Bereden maar wel beslagen! Inderdaad. Nadat geen enkel paard meer bereid was om nog maar een hap hooi in de loopgraven te nemen gingen ook de Dragoner en Jäger zu Pferde als paardloze infanterie verder. Laarzen werden dus, net als later de Schnürschuhe, beslagen)
- voor een bereden laars is dit het 'magere' model.
- beslag is conform Duits WO1 wat betreft de hoeveelheid nagels.
- Laars heeft de bekende Seitennaht, typerend voor de Duitse WO1-mode.

Meer foto's zijn van belang. Met name de restauratie bij de neus, de hak en hiel, wreef etc.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Lederen stiefel (laars)

Bericht door John8 »

Hartelijk dank voor deze info, blijkbaar serieus gevorderde materie.
Hoewel ik me al begin af te vragen of dit enige waarde zou hebben (ik heb ze wel als een paar), maar het leder is vrij hard.

De hak is gemaakt met laagjes leder op elkaar, geen houtplaatjes. Ik ga kijken of ik het op foto krijg.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Lederen stiefel (laars)

Bericht door Erik »

De hak lijkt ook opgehoogd, wat goed past in het plaatje "rijlaars wordt infanterielaars". Goed mogelijk dat dit door de Regimentschuster (schoenlapper) is gedaan. Het Absatzeisen (hoefijzertje op de hak) mist, wat niet abnormaal is in dit geval. Daarvoor in de plaats is de hak met Nagel beslagen, ook niet ongebruikelijk.
Tja, waarde. Ik ben geen handelaar. Zelf acht ik de historische waarde van dit stuk vrij hoog als mijn identificatie klopt. Ze komen niet zo vaak voor. Het leer is goed te behandelen met Ko-Cao-Line (wat ook door het GBR National Museum gebruikt wordt), het brengt het leer in een goede conditie om te bewaren.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie