Donderbus? Wie kan me helpen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Yschut
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2016, 19:36

Donderbus? Wie kan me helpen

Bericht door Yschut »

Goedenavond iedereen,
tijdens de verhuizing heb ik dit geweer gevonden. Ik ben hier verder een leek in, dus ik hoop dat iemand me kan vertellen of dit geweer echt is en waar het evt. vandaan komt.
De schroeven lijken me niet origineel en ik zie lijm tussen de loop en het hout zitten, wat me later aangebracht lijkt.

Overigens lijkt me het niet een wo2 wapen, maar op google kon ik verder niets vinden over identificatie van geweren

Groetjes,
Yvonne

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Donderbus? Wie kan me helpen

Bericht door Erik »

Fraaie replica donderbus uit de jaren zeventig. Koperwerk is gegoten, gietnaad zit er nog op.
Mooi poetsen, houtwerk hier en daar wat van donkere lak voorzien en je hebt iets leuks voor aan de muur in de gang!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Yschut
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2016, 19:36

Re: Donderbus? Wie kan me helpen

Bericht door Yschut »

Bedankt Erik!! Hoe kun je zien dat hij uit de jaren 70 komt? Kun je er nog meer over vertellen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Donderbus? Wie kan me helpen

Bericht door Erik »

Replica wapens waren vanwege de mogelijkheden met koper en messing erg populair in de jaren zeventig. Ze werden vrij eenvoudig gemaakt door alle onderdelen in geelmetaal te gieten.
De versieringen zijn erg eh... uitbundig en passen eigenlijk niet bij dit type wapen. Bovendien zijn ze grof uitgewerkt, in tegenstelling tot de fijne versieringen die je wel ziet op originele wapens uit die tijd. Daarnaast ligt het werk nogal losjes in de lade, iets wat een wapenbouwer uit vorige eeuwen nooit zou doen!
Oorspronkelijk zijn het schrootschieters en ze waren met name bij de marine erg in trek omdat je er goed brand mee kon stichten.
Alle bewegende onderdelen werden niet in koper gemaakt in het origineel. De haan maakt een flinke klap voorwaarts om een vonk te schrapen en koper zou snel verbuigen. Daarnaast vonkt koper niet zo fijn, metaal is veel beter. Ook de veren waren nooit van koper maar van staal. Een slotplaat kan nog wel eens voor de sier van geelmetaal zijn maar je ziet het zelden.
Een loop heeft vaak aan de onderzijde een 'lus' waardoorheen, van links naar rechts, een schroef gedrongen kon worden om 'm op z'n plaats te houden. Een schroef werd zelden van onderaf in de loop geboord.
Een originele donderbus is gewild en duur.
Een paar mooie voorbeelden uit de collectie Visser zie je op de pagina van het legermuseum:
http://collectie.legermuseum.nl/str.vis ... nl/v6.html
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie