Legerkist US marine corps

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
marlijnv
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2016, 17:35

Legerkist US marine corps

Bericht door marlijnv »

Hallo allemaal!

Ik vond deze kist op een vlooienmarkt en heeft nu toch wel mijn interesse gewekt.
Zou iemand mij misschien wat meer over deze kist kunnen vertellen (waar is ie voor gebruikt, welke tijd etc etc).
Alvast bedankt!

Groeten,
Marlijn
Bijlagen
IMG_0051.JPG
IMG_0056.JPG
IMG_0055.JPG
IMG_0054.JPG
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Legerkist US marine corps

Bericht door asjemenou »

Waar de kist voor bedoelt is (geweest) lijkt mij vrij duidelijk. De oorspronkelijke inhoud van de kist wordt immers aangegeven;
"Intrenching equipment infantry, set". Het is dus een kist bestemd voor het opbergen van graafgereedschap. In dit geval pikhouwelen.
De kist (en de oorspronkelijke inhoud) zal een Amerikaanse productie zijn en ooit uitgereikt geweest zijn aan het US Marine Corps.
Op de kist wordt een codenummer weergegeven maar dit is geen NATO stocknumber. Mijn vermoeden is dat de kist uit WOII of van vlak na WOII dateert.
De Nederlandse teksten op de kist geven aan dat deze (naoorlogs) is doorgebruikt door het Nederlandse leger.
Leuke kist. Nu nog op zoek naar de inhoud. Mogelijk horen er dit soort houwelen in; http://g503.com/forums/viewtopic.php?f=25&t=212510 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Legerkist US marine corps

Bericht door Erik »

Materiaal van een geniepeloton. Het staat er allemaal duidelijk op, in het Engels en in het Nederlands. Zelfs de eenheid staat er (deels) op.
Het betreft hier de opslagkist waarin zes pikhouwelen en 1 steel heeft gezeten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie