Uniform onbekend

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
blackpearl
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2014, 21:10

Uniform onbekend

Bericht door blackpearl »

Hallo
Wie kan mij meer vertellen over dit uniformjasje.
Ik heb ondermeer gezocht op de site van het nationaal militair museum, omdat ik dacht dat het een infanterie uniform zou zijn.
Echter vind ik nergens een uniform waarbij de sterren op de kraag boven elkaar staan.Alleen bij een ober leutenant van de staatspolitie staan de 2 sterren wel bovenelkaar. Ook op een site van ambkostuums vond ik geen vergelijkbaar jasje.
Het jasje heeft aan de onderkant een met leer afgezette opening, waar misschien een riem draagstel doorgestoken kon worden.
De goudkleurige knopen hebben allemaal een afbeelding van de Nederlandse leeuw.

Mvg
Blackpearl
Bijlagen
IMG_7138.JPG
IMG_7136.JPG
IMG_7133.JPG
IMG_7129.JPG
IMG_7127.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Uniform onbekend

Bericht door Erik »

Het is een jasje van een luitenant-kolonel. De sterren staan wat vreemd maar kan wel.
De split is inderdaad voor de sabel.
Ik ben onvoldoende thuis in de blauwe tunieken om hier een tijd aan te verbinden. De borstzakken vind ik vreemd en knullig uitgevoerd, het zou me verbazen als die er initieel zijn opgezet. De leeuwenknopen in deze vorm (blank messing) komen in allerlei tunieken voor vanaf 1912 tot ver na de oorlog, ze zitten ook op mijn ceremonieel Limburgse Jagers en die is echt uit de jaren negentig.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
blackpearl
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2014, 21:10

Re: Uniform onbekend

Bericht door blackpearl »

Hallo Erik
Bedankt voor je antwoord.
In mijn zoektocht leek het uniform hier ook het meest op, wat ook een verschil is met de de foto's van de collectie van het N.M.M. is de rechte rode bies op de mouw,terwijl de uniformen uit die tijd( voor de 2e WW) een puntvormige bies hebben.
Mvg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Uniform onbekend

Bericht door Erik »

blackpearl schreef:... de rechte rode bies op de mouw,terwijl de uniformen uit die tijd( voor de 2e WW) een puntvormige bies hebben.
Goed opgemerkt, maar verkijk je niet teveel op dit soort details!
Dit soort omslagen is na WO2 gewoon teruggekeerd en daarmee geen eigenheid voor jasjes van voor WO2! Zo heeft bijvoorbeeld de zwarte jas KMar hoge kraag (1964-1974) dezelfde blauwgebiesde mouwopslag!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie